گاز آرگون چه کاربردی دارد ؟

گاز آرگون چه کاربردی دارد ؟
فهرست مطالب

 

اگر کسی سوال کند که کاربرد گاز آرگون چیست ؟ می توان این گاز را به عنوان سومین گاز فراوان در کره ی زمین پس از اکسیژن و نیتروژن معرفی کرد. آرگون یکی از گاز های نجیب است. گاز های نجیب همگی عناصر بی نظیر و حیرت انگیزی هستند که با عناصر دیگر وارد واکنش نمی شوند و به خاطر همین ویژگی کاربرد های ویژه ای برای آن ها تعریف می شود.

ویژگی های گاز آرگون

آرگون با نماد Ar عنصر شماره 18 در جدول تناوبی مندلیف است و سومین گاز نجیب از 6 گاز به شمار می رود. این عنصر گازی بدون رنگ، بی بو و بی مزه است. وزم مولکولی آن 39.7 گرم بر مول تعیین شده است. برای این گاز نجیب 5 کاربرد مهم تعریف شده است که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد.

در ساخت لامپ های نئونی کاربرد آرگون چیست ؟

آرگون همراه با نئون و کریپتون برای ساخت لامپ های نئونی استفاده می شوند. زمانی که الکتریسته از درون آرگون عبور می کند آن را برانگیخته می کند و باعث آزاد سازی بسته های انرژی به صورت نور می شود.

در تاریخ نگاری رادیوایزوتوپ کاربرد آرگون چیست ؟

آرگون می تواند همراه با پتاسیم (عنصر شماره 19) در تعیین عمر تا 4 میلیادر سال به کار رود. پتاسیم 19 پروتون و 21 نوترون دارد و جرم اتمی آن بسیار نزدیک به آرگون است. اما تفاوت در تعداد پروتون و نوترون آن باعث می شود هنگامی که یک ذره رادیو اکتیو به نام ذره بتا با پتاسیم بر خورد می کند آن را به آرگون (با 18 پروتون و 22 نوترون) تبدیل کند.  این واکنش قابل پیش بینی و ثابت است و به آرامی اتفاق می افتد. زمانی که دانشمندان نمونه ای را بررسی می کنند می توانند نسبت آرگون به پتاسیم در نمونه را اندازه بگیرند (که در طی زمان رو به افزایش است)  و آن را با نمونه ی تازه مقایسه کرده و عمر ان را تشخیص دهند. برای مثال سنگ آتشفشانی قدیمی را با یک سنگ آتشفشانی جدید مقایسه کنند.

کربن نیز برای کار مشابه و تعیین قدمت اشیاء مورد استفاده قرار می گیرد اما تنها عمر چند هزار ساله را می تواند تعیین کند.

کاربرد آرگون به عنوان گاز محافظ

آرگون در جوشکاری آلیاژهای فلزی به عنوان گاز محافظ عمل می کند تا مانع از واکنش های نا خواسته در محل جوش شود.

کاربرد آرگون در آزمایش گرمایی

به عنوان یک گاز بی اثر می توان از آرگون در شرایطی که حضور اکسیژن و نیتروژن مناسب نیست برای مثال در آمایش های گرمایی استفاده کرد.

کاربرد آرگون در چاپگر سه بعدی

طی گرمایش و سرمایش سریع در چاپگر های سه بعدی، گاز آرگون از اکسید شدن فلزات و دیگر واکنش های نا خواسته جلوگیری می کند و اثر تنش را محدود می کند.

کاربرد آرگون در تولید فلزات

همانطور که از آرگون به عنوان گاز محافظ در جوشکاری استفاده می شود، می توان از ان در تولید فلزات به عنوان مانعی برای جلوگیری از اکسید شدن و زنگ زدگی استفاده کرد.

با خواندن این متن می توانید برای دیگران توضیح دهید که 5 کاربرد آرگون چیست ؟

منبع: sciencing

اشتراک گذاری در :

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

اسکرول به بالا