کاربرد گاز استیلن چیست ؟

کاربرد گاز استیلن چیست ؟
فهرست مطالب

 

کاربرد گاز استیلن (یا اتین) با ترکیب شیمیایی C2H2 در جایگاه های مختلفی تعریف شده است. این هیدروکربن ساده ترین آلکین است. استیلن گازی بدون رنگ است و به عنوان سوخت و … استفاده می شود. استیلن خالص بدون بو است و در حالت خالص پایداری ندارد. به همین دلیل به آن نا خالصی هایی می افزایند که قابل استفاده تجاری باشد و این ناخالصی ها سبب می شوند گاز استیلن دارای بو باشد.

منابع استیلن

گاز استیلن هیدروکربن دارای پیوند سه گانه است و ساده ترین هیدروکربن در گروه آلکین هاست. عمده ترین ماده خام برای تولید گاز استیلن سنگ آهک یا کلسیم کربنات و نیز زغال سنگ است. با تبدیل کلسیم کربنات به اکسید کلسیم و تبدیل زغال سنگ به کک، این دو را با هم واکنش داده و مونوکسید کربن و کلسیم کاربید تولید می کنند. کلسیم کاربید در مجاورت آب استیلن و هیدروکسید کلسیم تولید می کند.

استیلن را از سوخت ناقص متان و اکسیژن و یا کراکینگ هیدرو کربن ها نیز می توان استحصال نمود.

گاز استیلن در جوشکاری

تقریباً 20% از استیلن توسط صنایع گاز تولید می شود و برای برشکاری و جوشکاری اکسی استیلن به علت دمای بالای شعله استفاده می شود. سوختن استیلن با اکسیژن شعله ای با دمای حدود 3300 درجه سلسیوس ایجاد می کند. اکسی استیلن داغ ترین سوخت گازی است و شعله استیلن سومین شعله ی پر حرارت را در بین مواد دارد.

در دهه های گذشته جوشکاری اکسی استیلن محبوبیت زیادی داشته است و در سال های اخیر پیشرفت جوشکاری قوس الکتریکی جوشکاری سوخت های اکسی را تقریبا از رده خارج کرده است. البته دمای بالای شعله ی استیلن سبب شده است که همچنان مورد استفاده در جوشکاری فلزات باشد.

روشنایی قابل حمل

کلسیم کاربید برای تولید گاز استیلن در کاربرد هایی مانند روشنایی قابل حمل مورد استفاده قرار می گیرد. قبل از گسترش لامپ های رشته ای این نوع روشنایی تنها وسیله برای معدن چیان و غواصان و فانوس دریایی بود. اما با ظهور لامپ های LED جایگزین شدند. البته همچنان از چراغ های استیلنی در معادن غیر استاندارد در برخی از کشور های توسعه نیافته استفاده می شود.

مشتقات آکریلیک اسید و پلاستیک

به جز کشور چین از سال 1965 تا سال 2007 مصرف استیلن به دلایل زیست محیطی و اقتصادی در دنیا به عنوان خوراک شیمیایی تا 70% کاهش یافته است. از این هیدروکربن ساده می توان در تولید پلی اتیلن استفاده نمود. این ماده همچنین می تواند منجر به تولید مشتقات آکریلیک اسید نیز بشود. الیاف آکریلیکی، عینک ها، رنگ ها، رزین ها و پلیمر های دیگر در این دسته قرار دارند.

کاربرد های دیگر

گاهی از گاز استیلن برای سخت شدن فولاد استفاده می شود ( در زمانی که جسم فولادی به سختی در کوره جای می گیرد).  از گاز استیلن برای از بین بردن کربن در رادیوکربن استفاده می شود.

مطالب گفته شده از جمله موارد کاربرد گاز استیلن هستند.

منبع: en

اشتراک گذاری در :

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

اسکرول به بالا