کاربرد سیلندر گاز کالیبراسیون چیست ؟

کاربرد سیلندر گاز کالیبراسیون چیست ؟
فهرست مطالب

 

سیلندر گاز کالیبراسیون معمولاً کپسول های استانداری است که برای حمل و نقل و جا به جایی انواع گاز ها مورد استفاده قرار می گیرد. سیلندر گاز کالیبراسیون متناسب با نوع گاز پر شده و مقدار آن در حجم و جنس های متفاوتی وجود داردو رایج ترین انواع سیلندر گاز کالیبراسیون سیلندرهای یک بار مصرف از جنس آلومینیوم با ظرفیت مشخص و سیلندر های فولادی و آلومینیومی با ظرفیت های 10 لیتر، 20 لیتر و 50 لیتری است.

محتوای سیلندر های گاز کالیبراسیون

گاز های کالیبراسیون که در سیلندر ها عرضه می شوند معمولاً یک گاز مرجع و یا مخلوطی از گاز های مرجع هستند که به عنوان استانداری برای مقایسه و کالیبره کردن (یا واسنجش دستگاه ها) استفاده می شوند. آشکار ساز های گازی باید برای تشخیص درست و دقیق کالیبره گردند.

اهمیت گاز های کالیبراسیون

انجام کار های علمی و پژوهشی نیازمند دقت در اندازه گیری توسط دستگاه هاست. اگر دستگاه هایی که باید با گاز کالیبراسیون مورد واسنجی قرار گیرند از دقت کافی برخوردار نباشند نتایج بسیاری از پژوهش های علمی که اتفاقاً ارزش حیاتی نیز دارند قابل استناد نخواهد بود. ضمناً در بعضی از موارد دستگاه هایی برای تشخیص گاز های سمی در مکان های تعبیه می شوند که باید با دقت زیادی وجود گاز سمی مورد نظر را تشخیص دهند. به همین دلیل استفاده از گاز کالیبراسیون معتبر نقش حیاتی دارد.

قیمت سیلندر ها

معمولاً هزینه سیلندر هایی که یکبار مصرف هستند از خریدار دریافت می شود. اما سیلندر های چند بار مصرف برای شارژ دوباره به شرکت توزیع کننده ی گاز باز گردانده می شود و عملاً خریدار تنها بابت گاز کالیبراسیون هزینه پرداخت می کند.

کاربرد های مختلف گاز کالیبراسیون

دستگاه هایی مانند سوانگاری گازی (کروماتوگرافی گازی) نیازمند کالیبراسیون دقیق هستند. گاز سنج ها و آشکار ساز های مختلف در صنایع، آنالیزگر های برخط در صنایع نفت و گاز، دستگاه های تشخیص پزشکی و بسیاری از موارد دیگر در آزمایشگاه ها، صنعت و پزشکی از گاز کالیبراسیون استفاده می کنند.

مخلوط گاز کالیبراسیون

در برخی از موارد گاز کالیبراسیون مخلوطی از گاز های مختلف است که متناسب با نیاز و سفارش مشتریان تهیه می شود. برخی از این موارد در داخل کشور قابل تهیه هستند و برخی دیگر نیز امکان تهیه شدن در داخل را ندارند و به همین دلیل به صورت آماده از خارج وارد می شوند.

انواع گاز های کالیبراسیون

گاز هایی مانند H2S، CH4، CO2 و NO و SO2 یا مخلوطی از گاز های مختلف به عنوان گاز کالیبراسیون استفاده می شوند.

رگولاتور های مورد استفاده برای گاز های کالیبراسیون برای هر نوع گاز متفاوت است و با توجه به خورندگی گاز و شرایط دیگر مورد استفاده قرار می گیرد.

انتخاب جنس سیلند گاز کالیبراسیون نیز با توجه به نوع گاز و محدودیت هایی که ایجاد می کند انجام می شود.

منبع: wikipedia

اشتراک گذاری در :

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

اسکرول به بالا