چگونگی کاربرد مخلوط گاز هیدروژن و متان

چگونگی کاربرد مخلوط گاز هیدروژن و متان
فهرست مطالب

کاربرد گاز هیدروژن و متان چیست

مخلوط گاز هیدروژن و متان را می توان به عنوان سوخت مورد استفاده قرار داد. در این خصوص پژوهش های علمی در مورد تأثیر کسر مولی اجزاء این مخلوط و نحوه ی توزیع آن ها بر عملکرد موتور اشتعال جرقه ای انجام گرفته است. کسر مولی هیدروژن از 0 تا 45% مورد بررسی قرار گرفته است و مشخص است که افزایش درصد هیدروژن بهره گیری از سامانه را افزایش می دهد.

ویژگی های گاز هیدروژن مزایای زیادی برای استفاده از آن گاز در سوخت های هیدروکربنی ایجاد کرده است. مخلوط این گاز می تواند با هیدروکربن های مختلفی مخلوط و به عنوان سوخت استفاده شود. در این بین مخلوط هیدروژن-متان بسیار مورد توجه واقع شده است. واکنش پذیری این مخلوط برای احتراق با افزایش درصد هیدروژن بیشتر می شود و پایداری احتراق بهبود می یابد و حتی می توان محدوده ی رقیق سوزی را نیز افزایش داد.

خواص فیزیکی و شیمیایی هیدروژن

نام هیدروژن  از ترکیب دو واژه یونانی به معنای تولید کننده ی آب گرفته شده است. این عنصر اولین بار در سال 1776 میلادی کشف شد، آنتونی لاوازیه پدر علم شیمی نام آن را انتخاب کرد. این عنصر به عنوان سبکترین عنصر در جدول تناوبی دارای عدد اتمی 1 و نماد شیمیایی H است. در شرایط استاندارد از نظر فشار دما، این عنصر به حالت گاز دو اتمی یافت می شود و رنگ و بو ندارد و در زمره ی عناصر غیر فلزی جای می گیرد. خاصیت اشتعال پذیری هیدروژن بسیار بالاست. از این گاز به عنوان سوخت نیز استفاده می شود.

خواص فیزیکی و شیمیایی متان

دومین گاز در مخلوط گاز هیدروژن و متان، گاز متان است. متان را دانشمندی ایتالیایی به نام آلساندرو ولتا در سال 1778 میلادی کشف نمود. گاز متان در طبیعت در نتیجه ی تجزیه و پوسیدگی مواد آلی آزاد می شود و مقدار آن در مرداب ها زیاد است. به همین دلیل به آن گاز مرداب نیز می گویند. متان به عنوان ساده ترین هیدروکربن شناخته شده است و در شرایط استاندارد حالت گازی دارد و از هوا سبک تر است. متان یکی از انواع گاز های گلخانه ای است که تاثیر شدید تری نسبت به کربن دی اکسید بر گرمایش زمین دارد و میزان انتشار آن در جو زمین از 100 سال پیش تا کنون دو برابر شده است.

مخلوط گازی چیست و چه کاربردی دارد؟

مخلوط های گاز از ترکیب دو یا چند گاز متفاوت با نسبت های معین تهیه می شود. این گازها به روش های مختلفی تولید می گردند. برخی از مخلوط های گازی را می توان طبق سفارش مشتریان تهیه نمود و برخی از مخلوط های گازی خاص و معین اگر امکان تهیه در داخل کشور را نداشته باشند به صورت وارداتی تأمین می گردند.

مخلوط گاز هیدروژن و متان یکی از انواع مخلوط های گازی است که به عنوان سوخت مصرف دارد. گاز طبیعی حاوی متان اگر با گازی نظیر هیدروژن مخلوط شود سرعت سوختن و انرژی آزاد شده در آن به مراتب بیشتر خواهد شد.

مخلوط هیدروژن و متان

این مخلوط گازی می تواند ترکیبی از ویژگی های مثبت هر دو گاز به عنوان سوخت را ارائه کند. هیدروژن به عنوان منبع پاکی برای تولید انرژی شناخته شده است و گاز متان می تواند انرژی سوختی سه برابر مولکول های هیدروژن داشته باشد. پژوهش ها در این خصوص نشان می دهند که مخلوط کردن این دو گاز با هم قابلیت ایجاد برهمکنش بین مولکول ها را دارد و ظرفیت ذخیره انرژی را به شدت بالا می برد و این مقدار در مقایسه با هر کدام از این دو گاز به صورت انفرادی بیشتر خواهد بود. از طرفی هیدروژن به عنوان سوختی تجدید پذیر مورد توجه واقع شده است.

 نکات ایمنی گاز هیدروژن و متان

مخلوط گاز هیدروژن و متان نیز مانند هر گاز دیگری نکات ایمنی خاص خود را دارد که باید رعایت شود. این گاز قابلیت اشتعال پذیری بالایی دارد و همانطور که گفته شد به عنوان سوخت مورد استفاده قرار می گیرد. به همین دلیل کپسول حاوی مخلوط هیدروژن و متان نباید روی زمین غلتانده شود و در باربری و انبارداری آسیب ببیند. همچنین نگهداری از این مخلوط گازی در کنار کپسول های گاز اکسیژن می تواند بسیار خطرناک باشد و در صورت بروز آتشسوزی کنترل این فاجعه بسیار سخت خواهد شد. همچنین قرار گرفتن در زیر نور مستقیم آفتاب و یا جای گرم نیز به دلیل افزایش احتمال آتش سوزی، خطر آفرین است.

فروش گاز هیدروژن و متان

مخلوط گاز هیدروژن و متان می تواند با توجه به نیاز مشتریان تهیه و عرضه شود. هر دو گاز هیدروژن و متان به صورت خالص با درصد خلوص های مختلفی قابل عرضه است و مخلوط آن دو با هم نیز امکان تهیه دارد. شرکت هوا مایع زاگرس قادر به تأمین نیاز مشتریان در رابطه با انواع گاز های آزمایشگاهی و صنعتی است. برای راهنمایی بیشتر با کارشناسان فروش تماس بگیرید.

اشتراک گذاری در :

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

اسکرول به بالا