چگونگی تولید و فرآیند گاز نئون

چگونگی تولید و فرآیند گاز نئون
فهرست مطالب

گاز نئون چگونه تولید می شود؟

تولید گاز نئون در کره ی زمین به علت کمیاب بودن آن، منجر به بالاتر بودن قیمت آن نسبت به دیگر گاز هایی می شود که از جو زمین به دست می آیند. گرچه نئون در جهان به ویژه در ستارگان به وفور یافت می شود.

ویژگی ها و خواص گاز نئون

آیا می دانید ویژگی های گاز نئون چیست؟ در شرایط استاندارد، عنصر نئون شکل گازی دارد و بدون رنگ و بدون بو است. گاز نئون گازی کامل بی اثر و واکنش ناپذیر است و با هیچ عنصر دیگری ترکیب نمی شود. البته گفته شده است در شرایط خاص می توان آن را وادار به واکنش با فلوئور کرد.

عنصر نئون در دمای حدود 26 تا 27 درجه کلوین مایع است و دومین گاز نجیب به شمار می رود. تخلیه الکتریکی نئون سبب درخشش نور نارنجی مایل به قرمز می شود.

کاربرد نئون در دنیای امروز

نئون به دلیل انتشار نور قرمز پس از برانگیختگی در چراغ ها و تابلو های نئونی به کار می روند. البته گاز های دیگر نیز رنگ های دیگری برای تابلو های هشدار و تبلیغاتی ایجاد می کنند. اما، رنگ قرمز و جلب توجه بالای ان، سبب شده است چراغ های نئونی طرفداران بیشتری داشته باشد.

از گاز نئون در لیزر، ساخت تلویزیون و .. نیز استفاده می شود. نئون به شکل مایع به عنوان خنک کننده کاربرد دارد.

کشف نئون

نئون را شیمیدان انگلیسی به نام ویلیام رامزی با همکاری موریس تراورز در سال 1898 کشف کردند. آن ها با گرم کردن هوای مایع و استحصال بخش های مختلف حاصل از تقطیر متوجه شدند که با عنصر جدیدی رو به رو هستند که پیش از ان شناسایی نشده است.

البته آن ها به جز نئون، کریپتون و زنون را نیز کشف کردند و نئون دومین عنصر اکتشافی آن ها بود. کمی بعد این داشمندان به علت کشف عناصر گروه گاز های نجیب موفق به دریافت جایزه نوبل شدند.

ایزوتوپ های نئون

تا کنون سه ایزوتوپ پایدار برای نئون شناخته شده است. نئون 20، نئون 21 و نئون 22 ایزوتوپ های پایدار هستند و از بین ان ها نئون 20 فراوانی بیشتری دارد و حدود 90% از نئون موجود را همین ایوتوپ تشکیل می دهد.

نئون در کجا یافت می شود؟

نئون روی کره ی زمین عنصر بسیار کمیابی است. مقادیر کمی از آن در جو زمین وجود دارد. نئون نسبت به هوا سبک تر است و در قسمت های بالای جو وجود دارد. تولید گاز نئون به صورت تجاری از هوای مایع است. برای تولید گاز نئون با تقطیر جزء به جزء هوای مایع، آن را به دست می آورند.

نئون در ستارگان عنصر فراوانی است و از نظر فراوانی در دنیا در رتبه ی پنجم قرار دارد. تولید گاز نئون در ستارگان طی فرآیند آلفا انجام می شود.

منبع : ducksters

اشتراک گذاری در :

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

اسکرول به بالا