چرا و چگونه از گاز نیتروژن در بسته بندی مواد غذایی استفاده می شود؟

چرا و چگونه از گاز نیتروژن در بسته بندی مواد غذایی استفاده می شود؟
فهرست مطالب

یکی از مهم ترین چالش هایی که اکثر تولیدکنندگان مواد غذایی با آن روبرو هستند، حفظ طراوت و شادابی محصولات، در عین افزایش طول عمر آن ها است. اگر فاسد شدن مواد غذایی خیلی سریع رخ بدهد شرکت های تولید کننده در فروش محصولات خود دچار مشکل شده و متحمل ضرر و زیان زیادی خواهند شد. استفاده از نیتروژن در بسته بندی مواد غذایی یکی از موثرترین راه ها برای کاهش روند خرابی مواد غذایی و بهبود طول عمر آن ها است. در این مقاله به طور خلاصه به این می پردازیم که چگونه می توان از نوع خاصی از گاز نیتروژن برای افزایش کارایی در صنعت فرآوری مواد غذایی و آشامیدنی استفاده کرد.

فلاشینگ گاز برای بسته بندی مواد غذایی چیست؟

فلاشینگ گاز شامل استفاده از یک گاز نگهدارنده برای اصلاح محیط در بسته بندی مواد غذایی است. به طور معمول، در بسته بندی ها از یک گاز بی اثر مثل نیتروژن استفاده می شود تا شرایط مناسب تری برای نگهداری طولانی مدت تر مواد غذایی ایجاد شود. فلاشینگ، گاز اکسیژن و سایر آلاینده ها را از بسته بندی مواد غذایی خارج کرده و واکنش های اکسایشی را که باعث فساد سریع مواد غذایی می شود، به حداقل می رساند.

بسته بندی نیتروژنی چیست؟

بسته بندی نیتروژنی نیاز به استفاده از گاز نیتروژن با غلظت زیاد در بسته بندی مواد غذایی دارد. به طور معمول، نیتروژن با غلظت 99.0٪ برای نگهداری مواد غذایی توصیه می شود. سایر شرایط شیمیایی که در بسته بندی نیتروژنی باید به آن ها توجه شود شامل موارد زیر هستند:

  • غلظت اکسیژن باید زیر 1٪ حفظ شود.
  • غلظت های مونوکسیدکربن و دی اکسیدکربن در مخلوط هوا به ترتیب زیر ppm10 و ppm 300   نگه داشته شود.
  • غلظت رطوبت باید زیر ppm8 باقی بماند.

چرا از نیتروژن در بسته بندی مواد غذایی استفاده می شود؟

گاز نیتروژن دارای خصوصیات شیمیایی و فیزیکی منحصر به فردی است که آن را برای استفاده در فرآوری مواد غذایی مناسب می کند. نیتروژن بی اثر است و این بدان معناست که با مواد غذایی آماده شده، واکنشی نخواهد داشت و در نتیجه رایحه یا طعم آن ها را تغییر نمی دهد. از طرف دیگر، حضور گاز نیتروژن می تواند به طور موثری غلظت گاز اکسیژن را به حداقل رسانده و به این ترتیب اکسیداسیون و رشد میکروارگانیسم هایی را که باعث می شوند مواد غذایی به دلیل وجود آن ها طراوت خود را از دست بدهند و سریعتر خراب شوند را نیز کاهش می دهد.

آیا فلاشینگ نیتروژن برای افراد مضر است؟

در صورتی که از گاز نیتروژن مطابق با روش های مناسب تولید استفاده شود، سازمان مواد غذایی و دارویی آمریکا (FDA ) آن را یک ماده GRAS می داند، به این معنی که گاز نیتروژن به طور کلی بی خطر شناخته می شود.

سیستم بسته بندی نیتروژنی چگونه کار می کند؟

سیستم بسته بندی نیتروژن اساساً شامل جایگزینی اکسیژن با نیتروژن در بسته بندی مواد غذایی است. در ابتدا مواد غذایی در بسته بندی مناسب قرار داده می شوند. سپس گاز نیتروژن مناسب مواد غذایی (گرید مواد غذایی) وارد بسته بندی شده و هوای غنی از اکسیژن و همچنین هرگونه رطوبت موجود را از بین می برد. پس از آن بسته بندی کاملا کیپ شده و به این ترتیب نیتروژن درون آن به دام می افتد که سبب می شود یک محیط با غلظت بسیار کم اکسیژن ایجاد شده و مواد غذایی مدت بیشتری در بسته بندی سالم باقی بمانند.

نحوه تامین گاز نیتروژن مناسب برای مواد غذایی

نیتروژن با کیفیت بالا برای بسته بندی مواد غذایی، که به آن نیتروژن گرید مواد غذایی نیز گفته می شود، را می توان از دو روش مهیا کرد:

  • از سیلندرهای گاز نیتروژن که به طور منظم در محل فرآوری مواد غذایی عرضه و ذخیره می شوند و یا
  • سنتز با استفاده از یک مولد نیتروژن در محل

سیلندرهای گاز نیتروژن برای بسته بندی مواد غذایی

گاز نیتروژن می تواند در یک محل خاص سنتز شده و در صورت لزوم به یک کارخانه فرآوری مواد غذایی منتقل شود. با این حال، برای تعداد قابل توجهی از فرایندهای تولیدی، تهیه گاز نگهدارنده با استفاده از این روش آنچنان کارآمد نیست. اشکال عمده استفاده از سیلندرهای نیتروژن برای بسته بندی ها شامل موارد زیر است:

  • هزینه های بالاتر در دراز مدت
  • خطرات ایمنی مرتبط با ذخیره و جابجایی سیلندر گاز
  • اشغال فضا در واحد تولیدی
  • اختلاف در حجم گاز عرضه شده و حجم گاز مفیدی که می توان استفاده کرد.

هزینه بالاتر در دراز مدت

برای صنایع فرآوری مواد غذایی، خرید سیلندرهای نیتروژن در دراز مدت به طور قابل توجهی هزینه ای بالاتر از چیزی خواهد بود که لازم است یک بار برای خرید مولد نیتروژن صرف شود. بنابراین هزینه های مربوط به اجاره سیلندر و حمل و نقل آن، هزینه های کل عملیات را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد.

خطرات ذخیره سیلندر

مانند هر واحد ذخیره گاز، هنگام ذخیره سیلندرهای نیتروژن برای مدت طولانی خطر نشت گاز به طور تصادفی وجود دارد. در حالی که گاز نیتروژن معمولاً در هوای آزاد بی ضرر است، اما باید اقدامات احتیاطی بیشتری برای جلوگیری از نشت گاز در فضاهای بسته انجام داد. غلظت بالای گاز نیتروژن موجب کاهش غلظت گاز اکسیژن مورد نیاز برای تنفس در فضاهای بسته شده و برای پرسنل خطرناک خواهد بود در نتیجه باید موارد ایمنی به دقت رعایت شود.

اشغال فضای زیاد

فرآیندهای تولید مواد غذایی در مقیاس بزرگ به حجم زیادی از نیتروژن نیاز دارند که موجب می شود تعداد زیادی سیلندر گاز نیتروژن مورد نیاز باشد. در نتیجه این سیلندرها مقدار قابل توجهی از فضای واحد تولیدی را  که می تواند به سایر تجهیزات فرآیندی اختصاص داده شود، اشغال می کنند.

اختلاف در حجم گازهای عرضه شده و گاز مفید مصرفی

هنگام استفاده از سیلندر گاز به عنوان منبع نیتروژن برای بسته بندی مواد غذایی، کمبود گاز اجتناب ناپذیر است. این به دلیل طراحی سیلندرهای ذخیره سازی است که باعث می شود محتویات آنها کاملاً تخلیه نشود. در نتیجه، مقدار گاز نیتروژن استفاده شده کم تر از حجم عرضه شده است زیرا تمام سیلندرها حتی در صورتی که به طور کامل استفاده شوند باز هم مقداری گاز در آن ها باقی می ماند.

منابع: generon

اشتراک گذاری در :

۲ در مورد “چرا و چگونه از گاز نیتروژن در بسته بندی مواد غذایی استفاده می شود؟”

  1. محمد همائی

    با سلام آیا نیازی هست کپسولهای گاز نیتروژن در فضای باز باشد یا در فضای بسته انباری یا در مجاورت محل زندگی ونگهداری در فضای بسته خطراتی داره

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

اسکرول به بالا