هلیوم مایع چیست

هلیوم مایع چیست ؟
فهرست مطالب

 

آیا می دانید دمای هلیوم مایع چیست ؟ هلیوم در دمای 270- درجه سلسیوس یا 4 درجه کلوین یا  452.2- درجه فارنهایت به صورت مایع در می آید. البته از انجا که هلیوم دارای دو ایزوتوپ هلیوم 3 و هلیوم 4 است مقدار دقیق این دما با توجه به فراوانی ایزوتوپ تعیین می شود.

دلیل تولید هلیوم مایع چیست ؟

هلیوم اولین بار در دهم ماه ژانویه سال 1908 کیلادی توسط فیزیکدانی هلندی مایع شد. در آن زمان ایزوتوپ های مختلف هلیوم شناخته شده نبودند زیرا دستگاه طیف سنج جرمی هنوز اختراع نشده بود. در دهه های اخیر، از هلیوم مایع به خاطر دمای بسیار پایینش برای خنک سازی آهنربا های ابررسانا و جت ها مورد استفاده قرار داده اند. دستگاه های ام آر آی و ان ام آر و هم چنین مغناطیس فلوگرافی برای خنک شدن و کارکرد خود به هلیوم مایع نیاز دارند.

مشخصات هلیوم مایع چیست ؟

دمای مورد نیاز برای مایع کردن هلیوم بسیار پایی است زیرا جاذبه بین مولکول های هلیوم آنقدر کم است که تمایلی ندارند نزدیک به هم قرار بگیرند. این عدم تمایل به حدی است که در فشار طبیعی و تنها با کاهش دما به صورت طبیعی نمی توان به هلیوم جامد دست پیدا کرد.

برای انجماد هلیوم نیاز است که علاوه بر کاهش دما، فشار نیز تا 25 بار افزایش داده شود تا مولکول های هلیوم بتوانند در کنار هم قرار بگیرند و جامد شوند.

ویژگی های ظاهری هلیوم مایع چیست ؟

هلیوم مایع همانند گاز آن بی رنگ و بی بوست. هلیوم مایع خورند نیست و خنثی است. هلیوم مایع آتش نمی گیرد و چون خورنده نیست برای حمل و نقل و جابه جایی محدودیت ویژه ای برای آن در نظر گرفته نمی شود.  تنها نکته برای ظروف نگهدارنده هلیوم مایع این است که باید نسبت به دمای بسیار پایین هلیوم مایع مقاوم باشند و اتصالات محفظه باید فشار بالای ان را تحمل کنند.

هلیوم را در مخازنی با اندازه های مختلف با توجه به نیاز مصرف کننده عرضه می کنند.

بیشترین مصرف هلیوم مایع در کجاست ؟

مگنت های غول پیکر دستگاه های ام آر آی در سراسر دنیا برای خنک شدن به هلیوم مایع نیاز حیاتی دارند. دستگاه ام آر آی خود نیز ابزاری حیاتی در تشخیص های پزشکی است و می توان گفت هلیوم مایع به طور غیر مستقیم در نجات جان انسان ها نقش دارد.

میزان مصرف هلیوم مایع برای یک دستگاه ام آر آی را به طور دقیق نمی توان مشخص کرد زیرا با توجه به تعداد عکس برداری ها میزان مصرف و نیاز به خنک سازی بیشتر خواهد شد. به طور کلی می توان گفت یک دستگاه ام آر آی تا 6 هزار لیتر هلیوم مایع مصرف می کند.

در ان نوشته توضیح داده شد که هلیوم مایع چیست .

منبع: wikipedia ، hyperphysics

اشتراک گذاری در :

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

اسکرول به بالا