نحوه تشخیص گاز اکسیژن از سایر گازها به چه شکل است؟

نحوه تشخیص گاز اکسیژن از سایر گازها به چه شکل است؟
فهرست مطالب

راه شناسایی گاز اکسیژن

شناسایی هر گازی روش مخصوص به خود را دارد و راه شناسایی گاز اکسیژن نیز روشی تناسب با ماهیت و ویژگی های این گاز را می طلبد. در این نوشته روش شناسایی چند گاز مختلف و همچنین روش شناسایی گاز اکسیژن را با هم مرور خواهیم کرد.

راه شنایی گاز اکسیژن و دیگر گاز معمولاً در آزمایش های مربوط به پروژه های شیمی نیاز می شود و جدا از روش های آنالیز و خالص سازی صنعتی برای کاربرد گاز اکسیژن است.

شرایط شناسایی گاز ها

گازی که در آزمایشگاه تولید می شود را باید در یک لوله آزمایش جمع آوری نمود تا بعد از آن مورد شناسایی قرار بگیرد. برای شناسایی گاز ها باید با اصول شناسایی آن ها آشنا باشید. برخی از گاز های رایج که در شرایط آزمایشگاهی مورد شناسایی قرار می گیرند گاز اکسیژن، گاز هیدروژن، گاز کربن دی اکسید، گاز گوگرد دی اکسید، گاز دی هیدروژن سولفید، گاز آمونیاک و بخار آب هستند.

روش شناسایی گاز گوگرد دی اکسید

گاز گوگرد دی اکسید ویژگی هایی دارد که از طریق آن ها می توان این گاز را شناسایی نمود. برای مثال گاز گوگرد دی اکسید محلول پتاسیم پر منگنات را بی رنگ می کند. این گاز همچنین کاغذی را که به محلول پتاسیم دی کرومات آغشته باشد را سبز می کند.

روش شناسایی گاز دی هیدروژن سولفید

برای شناسایی گاز دی هیدروژن سولفید در آزمایشگاه باید بدانیم که اگر کاغذ آعشته به محلول نقره نیترات یا کاغذ آغشته به محلول سرب استات را در معرض این گاز قرار دهیم سیاه می شود.

تشخیص بخار آب

بلور های سولفات مس که به رنگ سفید هستند در معرض بخار آب و جذب رطوبت به رنگ آبی در می آیند و از این طریق می توان تشخیص داد که گاز موجود بخار آب است.

تشخیص گاز آمونیاک

راه های تشخیص آمونیاک نیز بسیار ساده است. آمونیاک می تواند کاغذ تورنسل مرطوب قرمز را آب کند. همچنین مجاورت آمونیاک با اسید هیدروکلریک منجر به تولید نشادر می شود که گردی سفید رنگ است.

شناسایی گاز کربن دی اکسید

شناسایی گاز کربن دی اکسید معمولاً با دو روش انجام می شود. یکی اینکه آن را در لوله آزمایش جمع آوری می کنند و کبریت شعله ور را درون لوله آزمایش برعکس وارد می کنند. به دلیل نبود اکسیژن، کربن دی اکسید سبب خاموش شدن آتش چوب کبریت می شود. از طرفی آب آهک که محلولی بی رنگ است در حضور گاز کربن ی اکسید شیری رنگ می شود.

روش و راه شناسایی گاز اکسیژن

اکسیژن یکی از رکن های اصلی احتراق است. بنا بر این از همین ویژگی برای شناسایی آن استفاده می کنند. گاز اکسیژنی که درون لوله آزمایش جمع شده است باید بتواند کبریت نیمه افروخته را شعله ور تر کند و اگر امکان دمیدن آن بر روی زغال وجود داشته باشد، سبب شدت گرفتن سوختن شود. این روش ساده ترین راه شناسایی گاز اکسیژن است.

منبع: chemstuff

اشتراک گذاری در :

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

اسکرول به بالا