مهمترین گازهای خارج شده دهانه آتشفشان از چه نوعی هستند؟

مهمترین گازهای خارج شده دهانه آتشفشان از چه نوعی هستند؟
فهرست مطالب

گازهایی که از دهانه آتشفشان بیرون می آیند چه نوعی هستند؟

معمولاً گاز دی اکسید کربن و گوگرد دی اکسید از اصلی ترین گازهایی به شمار می روند که از دهانه اتشفشان خارج می شوند. ماگما حاوی گازهای حل شده ای است که معمولاً نیرو محرکه برای خروج از دهانه آتشفشان را فراهم می کند.

با رسیدن ماگما به سطح و کاهش فشار این گازهای حل شده امکان خروج پیدا می کنند و وارد جو می شود. مهمترین گازهای خارج شده از دهانه آتشفشان در زمان کوتاهی وارد جو می شوند.

آتشفشان ها چگونه فعال می شوند؟

عوامل متعددی بر فعال شدن آتشفشان ها اثر دارد. حتی تغییرات آب و هوایی نیز می تواند بر آنها و بر مهمترین گازهای خارج شده از دهانه آتشفشان اثر گذار باشد. زیر پوسته زمین لایه ای وجود دارد که در اثر حرارت به حالت مذاب است و حاوی گازهای گوگرد دی اکسید و کربن و دی اکسید و بخار آب بوده و به نام ماگما شناخته می شود. وجود این بخارات و حالت مذاب ماگما چگالی کمی ایجاد می کند که عامل حرکت ماگما به سمت بالا خواهد بود. می توان فوران آتشفشان را به زمانی تشبیه کرد که بطری نوشیدنی گازدار را هم می زنید و در آن را باز می کنید. در اینصورت شاهد فوران مواد داخل بطری خواهید بود. این گاز از انواع مختلف کربن دار، گوگرد دار و نیتروژن دار هستند

چه موادی از آتشفشان خارج می شود؟

همانطور که گفته شد مهمترین گازهای خارج شده از دهانه آتشفشان یکی از مهمترین عوامل خروج مواد آتشفشانی هستند. مواد خروجی از آتشفشان در هر سه حالت ماده یعنی جامد، مایع و گاز هستند. این مواد پس از سر شدن گدازه های آتشفشانی بسته به مواد معدنی ای که در آنها باشد سنگ های مختلفی را شکل خواهند. گاه گازهای حبس شده در بین گدازه ها سبب شکل گیری سنگ های متخلخلی می شود. خاکستر زیادی نیز در بقایای حاصل از مواد خروجی از آتشفشان برجای می ماند.

گاز co2 خارج شده از آتشفشان

مقدار گاز کربن دی اکسید به طور طبیعی در جو زمین حدود 0.04 درصد است. به عنوان یکی از مهمترین گازهای خارج شده از دهانه آتشفشان، به طور متوسط هر ساله آتشفشان ها مقدار 180 تا 440 میلیون تن از این گاز را وارد جو زمین می کنند. این گاز بدون رنگ و بو پس از خروج از آتشفشان در هوای جو رقیق می شود و تاثیرات مرگباری در اطراف آتشفشان خاموش نخواهد داشت. البته غلظت بیش از 3% کربن دیاکسید برای جانداران زنده مشکل ساز خواهد بود.

گاز گوگرد دی اکسید SO2

گاز سولفور دی اکسید برای پوست و چشم و دستگاه تنفسی انسان حساسیت زا خواهد بود. این گاز نیز به عنوان یکی از مهمترین گازهای خارج شده از دهانه آتشفشان شناخته می شود. این گاز رنگ ندارد اما بو دارد و غشای مخاطی سیسم تنفسی از بینی گرفته تا گلو و ریه را درگیر می کند. این گاز خطرات زیادی برای مردم پایین دست آتشفشان خواهد داشت.

گاز فومرول خروجی از آتشفشان

به گازهایی که از دهانه آتشفشان خارج می شود به اصطلاح فومرول گفته می شود. بخار آب، گازهای گوگردی، گازهای نیتروژنی و گازهای کربنی از جمله مهمترین گازهای خارج شده از دهانه آتشفشان هستند.

منابع تولید گاز کربن دی اکسید

گاز کربن دی اکسید که یکی از گاز آتشفشانی است کاربردهای فراوانی دارد. روش تولید گاز دی اکسید کربن چگونه است ؟ این گاز را به منظور استفاده در کاربرد های مختلف برای مثال در بسته بندی های صنایع غذایی و یا گاز دار کردن نوشیدنی ها تولید می کنند. این گاز در اثر سوختن سوخت های فسیلی، از تقطیر جزء به جزء هوای مایع، به عنوان محصول جانبی در تخمیر قند در کارخانجات تولید کننده ی نوشیدنی و … می تواند تولید شود.

منابع تولید گاز نیتروژن

منابع تولید گاز نیتروژن چیست ؟ گاز نیتروژن در بین گازهای آتشفشانی نادر است و البته ترکیبات نیتروژن دار در موارد خروجی از آتشفشان ها وجود دارد. نیتروژن را معمولاً از تقطیر هوای مایع حاصل می کنند ولی ابزارهایی نیز امروزه روانه بازار شده است که می تواند این گاز را در محل مورد استفاده تولید کند. جذب نوسان فشار روشی است که برای تولید این گاز در محل به کار می رود.

خطرات گازهای آتشفشانی

مهمترین گازهای خارج شده از دهانه آتشفشان ممکن است خطراتی نیز برای موجودت زنده به دنبال داشته باشند. گازهای گوگردی خارج شده از دهانه آتشفشان در ترکیب با آب سولفوریک اسید تولید می کنند که بسیار خورنده و کشنده است. گاز هیدروژن سولفید خروجی از دهانه آتشفشان خود به تنهایی می تواند در غلظت های بالا مرگبار باشد. معمولاً جاندار زنده ای در اطراف آتشفشان فوران کرده جان سالم به در نمی برد زیرا اگر از داغی گدازه ها محفوظ بماند، اکسیژنی برای تنفس و زنده ماندن نخواهد داشت.

منبع : volcanoes

 

اشتراک گذاری در :

۳ در مورد “مهمترین گازهای خارج شده دهانه آتشفشان از چه نوعی هستند؟”

  1. پیشی کوچولو

    اگه بدونید این بخار آب و دی اکسید کربن هست که مهم ترین گاز های آتش‌فشانی هستند

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

اسکرول به بالا