قاتل خاموش گاز مونوکسید کربن چیست ؟

گاز مونوکسید کربن چیست
فهرست مطالب

قاتل خاموش گاز مونوکسید کربن چیست ؟

آیا می دانید قاتل خاموش گاز مونوکسید کربن چیست ؟ گاز مونوکسید کربن یک گاز سمی بی رنگ و بی بو است و انسان و حیوانات هنگام تنفس این گاز متوجه نمی شوند چه چیزی را تنفس می کنند.

گاز کربن مونوکسید محصول جانبی سوختن است. در منازل شومینه و بخاری، گریل زغالی و .. می تواند این گاز را تولید کند و افراد حاضر در خانه در معرض این گاز سمی قرار دهد.

در آمریکا هر ساله بیش از 400 نفر تصادفاً بر اثر تنفس این گاز جان خود را از دست می دهند و بیش از 20 هزار نفر را راهی بیمارستان می کند.

اثرات گاز کربن مونوکسید

هموگلوبین خون حامل اکسیژن از ریه ها به بافت هاست و از بافت کربن دی اکسید را دریافت کرده و به ریه ها می برد.  مولکول های گاز مونوکسید کربن 200 برابر راحت تر به هموگلوبین متصل می شوند و به راحتی جای اکسیژن را اشغال می کنند. این مساله سبب می شود اکسیژن رسانی به بافت های بدن به ویژه مغز مختل شود.

افرادی که در حال تنفس مونوکسید کربن هستند در صورت بیداری متوجه علائمی می شوند. اما احتمال این که تشخیص ندهند به چه دلیلی این حالات ایجاد شده است، وجود دارد.

علائم تنفس گاز کربن مونوکسید

در صورت بروز علائمی که در ادامه گفته خواهد شد باید پنجره ها را سریعا باز کرد و هوای تازه تنفس نمود. تمام وسایل گرمایشی آتشی در خانه باید خاموش شوند و مورد بررسی قرار گیرند. یکی از رایج ترین عوامل نشت این گاز به هوای داخل ساختمان، لوله های بخاری نامناسب یا از جا در آمده است.

هر چه افراد مودت زمان طولانی تری در معرض تنفس گاز مونوکسید کربن باشند، آسیبی که به بدن آن ها وارد می شود بیشتر خواهد بود و ممکن است منجر به مرگ شود. در ساعات اولیه فرد حساس عدم تعادل، مشکلات بینایی و مشکل حافظه پیدا می کند و حتی می تواند هوشیاری خود را از دست بدهد. اگر این علائم خفیف باشند به راحتی درمان خواهند شد.

از جمله علائم دیگری که حتی ماه ها پس از تنفس گاز سمی مونوکسید کربن امکان بروز دارند عبارتند از : گیجی، مشکلات یادآوری و مشکل حفظ تعادل.

مسمویت شدید با این گاز می تواند عوارض پایداری از جمله آسیب به قلب را در پی داشته باشد. خانم های باردار، بیماران قلبی، کودکان و حیوانات خانگی نسبت به این مسمویت حساس تر هستند.

مشکلات حاد تنفس گاز مونوکسید کربن

برخی از مشکلاتی که در اثر تنفس گاز مونوکسید کربن برای بدن ایجاد می شوند بسیار حاد هستند. مسمویت با این گاز می تواند منجر به آسیب های شدید مغزی شود و در برخی موارد گفته می شود علائم بیماری پارکینسون را نیز ایجاد می کند.

با توجه به اینکه خطرات تنفس گاز مونوکسید کربن چیست در نصب بخاری و استفاده از شومینه در فضای بسته دقت کنید.

منبع : medicalnewstoday

 

اشتراک گذاری در :

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

اسکرول به بالا