علت کاربرد گاز آرگون در صنعت جوشکاری چیست؟

علت کاربرد گاز آرگون در صنعت جوشکاری چیست؟
فهرست مطالب

علت است از گاز آرگون در صنعت جوشکاری

آرگون را در فرآیند های صنعتی دما بالا زمانی که نیاز به عدم واکنش پذیری باشد، استفاده می کنند. علاوه بر کاربرد گاز آرگون در جوشکاری از گاز آرگون برای ممانعت از سوخت گرفایت در کوره های الکتریکی گرافیت نیز بهره برده می شود. کاربرد گاز آرگون در جوشکاری به دلیل این است که این گاز نجیب از نظر شیمیایی بی اثر بوده و ارزانترین جایگزین نیتروژن است در مواردی که امکان استفاده از نیتروژن وجود ندارد. از طرفی هدایت حرارتی پایین و هچنین ممانعت از اکسایش کاربرد گاز آرگون در جوشکاری را مناسب می سازد.

گاز آرگون چیست؟

جایگاه گاز آرگون در جدول تناوبی عناصر در بین گاز های نجیب قرار دارد. اما، ویژگی گاز آرگون چیست ؟ که سبب شده است کاربرد زیادی پیدا کند؟ این گاز نجیب ارزان ترین در بین انواع خود است و نحوه ی استحصال آن نیز از تقطیر جزء به جزء هوای مایع به عنوان محصول جانبی تولید اکسیژن و هیدروژن مایع تعریف شده است. شاید قیمت مناسبی که دارد در کنار خواص خوب از مهمترین دلایل کاربرد گاز آرگون در جوشکاری باشد.

چگونگی تولید گاز آرگون

آرگون را از تقطیر جزء به جزء هوای مایع به دست می آورند و از آنجا که تقطیر هوای مایع برای استحصال گاز هایی همچون نیتروژن و اکسیژن استفاده می شود که عمده ترین بخش را تشکیل می دهند، آرگون به نوعی محصول جانبی محسوب شده و استحصال آن به صرفه تر خواهد بود.

کاربرد های گاز آرگون چیست

در این قسمت بررسی می کنیم که گاز آرگون چه کاربردی دارد؟ علاوه بر کاربرد گاز آرگون در جوشکاری می توان به استفاده از آن در صنایع الکتریکی، تولید پنجره های دو جداره و .. استفاده کرد. علت استفاده از  آرگون در صنایع الکتریکی آن است که با رشته های لامپ واکنش نمی دهد حتی اگر دما بسیار بالا باشد. علت استفاده از گاز آرگون در پنجره دو جداره چیست؟ علت استفاده از پنجره های دو جداره ایجاد عایق صدا و گرما است. هدایت الکتریکی پایین آرگون سبب می شود نسبت به هوای معمولی عایق بهتری باشد.

از آرگون در کشتارگاه مرغ به عنوان بیهوش کننده پرندگان نیز استفاده می کنند. در تولید بلور های سیلیکون و ژرمانیوم نیز از آرگون استفاده می شود.

اطلاعات فنی و ایمنی گاز آرگون که باید بدانید

مشخصات و ویژگی های آرگون در جدول زیر آمده است.

مشخصات مقدار
نماد شیمیایی Ar
عدد اتمی 18
جرم اتمی 39.9 گرم بر مول
نقطه ذوب C189-
نقطه جوش C185.7-
شعاع واندروالس 0.192 نانومتر
تعداد ایزوتوپ 6
کشف شده در سال 1894

از آنجا که آرگون گازی بی اثر است و سمی نیست، تماس با آن از نظر ایمنی مشکلی ندارد. اما باید در تنفس آن احتیاط کرد که بدن را با کمبود اکسیژن مواجه نکند.

گاز آرگون چه خطراتی را دارد ؟

تنفس آرگون در صورتی که جایگزین اکسیژن شود، می تواند سرگیجه، تاری دید، سر درد و در شرایط حاد بیهوشی، کما و مرگ ایجاد کند. بههمین دلیل آرگون نباید بیش از 50% در هوای تنفسی وجود داشته باشد. کاربرد گاز آرگون در جوشکاری نیز تنها محدوده ی جوش را با آرگون محافظت می کنند تا هم مقرون به صرفه باشد و هم ایمنی جوشکار هنگام کاربرد گاز آرگون در جوشکاری تامین گردد.  از آنجا که آرگون مایع دمای بسیار پایینی دارد تماس آن با پوست چشم خطرناک است و بافت را دچار یخ زدگی و سوختگی می کند.

اثرات گازآرگون بر سلامتی انسان

همانطور که بالاتر در مورد ویژگی ها و خطرات آرگون شرح داده شد، این گاز می تواند اثرات بیهوش کننده بر بدن داشته باشد. گاز های بیهوش کننده منجر به شدت گرفتن تنفس و تسریع دفعات دم و بازدم می شوند. این نوع گاز ها سبب از دست رفتن هوشیاری ذهنی و حتی گرفتگی عضلانی می شوند. قدرت تشخیص را از فرد می گیرند و احساس وی را مختل می کنند. با تنفس چنین گاز هایی احساس خستگی به سرعت در فرد پدیدار می شود. تنفس چنین گازی می تواند حتی منجر به تهوع و استفراغ گردد.

اثرات زیست محیطی گاز آرگون

تا کنون هیچ گونه تخریب زیست محیطی برای ارگون شناخته نشده است بهمین جهت انتظار نمی رود آرگون در محیط زیست آسیب زا باشد. از طرفی آرگون گازی است که به صورت طبیعی در جو زمین وجود دارد و مشکلی ایجاد نمی کند.

اثر آرگون بر گیاهان و حیوانات مورد بررسی قرار نگرفته است و البته پیش بینی نمی شود که آرگون برای این دسته از جانداران زمین خطری داشته باشد.

آرگون همچنین بر لایه ی اوزون اثر تخریبی ندارد و در زمره ی آلاینده ها دسته بندی نشده است.

موارد استفاده از کپسول گاز آرگون آزمایشگاهی چه می باشد؟

علاوه بر کاربرد های صنعتی که برای آرگون ذکر شد باید به این مورد نیز اشاره کرد که آرگون به عنوان گاز آزمایشگاهی به صورت خالص و یا مخلوط با گاز های دیگر کار برد دارد. از این گاز در آشکارساز های XRF استفاده می کننند که در آنجا نقش گاز دافع را دارد.

منبع : lenntech

 

اشتراک گذاری در :

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

اسکرول به بالا