ساخت لیزر گاز کربنیک چند قسمت اصلی دارد؟

ساخت لیزر گاز کربنیک
فهرست مطالب

 

در ساخت لیزر گاز کربنیک سه قسمت اصلی وجود دارد: یک منبع انرژی، ناحیه فعال لیزر و دو یا تعداد بیشتری آینه که کاواک یا رزوناتور لیزر را شکل می دهد.

منبع انرژی ساخت لیزر گاز کربنیک

منبع انرژی، بخشی از لیزر است که همانطور که از نامش پیداست انرژی را برای لیزر تأمین می کند. نمونه هایی از این منبع شامل تخلیه الکتریکی، لامپ آرک، لامپ فلش، نور از لیزر های دیگر، واکنش ها شیمیایی و حتی دستگاه های انفجاری است. نوع منبع انرژی بستگی به ناحیه فعال لیزر دارد. برای مثال لیزر هلیوم-نئون از تخلیه الکتریکی در مخلوط گازی هلیوم و نئون و لیزر گاز کربنیک از تخلیه الکتریکی نیتروژن و کربن دی اکسید تغذیه می شود و در لیزر های excimer از واکنش شیمیایی انرژی لیزر تأمین می شود.

ناحبه فعال لیزر گاز کربنیک
ناحبه فعال لیزر گاز کربنیک

ناحیه فعال لیزر عامل مهم و تعیین کننده ای برای طول موج عملکرد و دیگر خواص لیزر است. این ناحیه در لیزر ها می تواند دارای طیف خطی یا طیف گسترده باشد. طیف گسترده اجازه می دهد تا فرکانس لیزر قابل تنظیم باشد. صد ها یا هزاران نوع ناحیه فعال برای لیزر ها وجود دارد. ناحیه فعال لیزر با منبع انرژی برانگیخته می شود تا انتشار فوتون ها صورت بگیرد و شاهد پدیده ی فعالیت نوری یا تقویت آن باشیم.

 

نمونه هایی از ناحیه فعال لیزر در لیزر های مختلف

ناحیه فعال لیزر را ممکن است مایعات تشکیل دهند مانند لیزر های رنگی. در واقع حلالای های آلی شیمیایی مانند متانول، اتانول یا اتیلن گلیکول هستند که رنگ های شیمیایی نظیر کومارین، رودامین و فلورسین به آن ها افزوده می شود. پیکر بندی شیمیایی دقیق مولکول های رنگ تعیین کننده ی طول موج لیزر های رنگی است.

گاز هایی مانند گاز کربن دی اکسید، آرگون، کپتون، هلیون و گاز نئون نیز می تواند ناحیه فعال را تشکیل دهد که در لیزر گاز کربنیک اینگونه است و منبع انرژی در این گونه لیزر ها تخلیه الکتریکی است.

جامداتی مانند کریستال و شیشه نیز می تواند ناحیه فعال لیزر را بسازند. این جامدات میزبان یون های موادی مانند کروم، نئودیمیوم، اربیوم یا تیتانیوم خواهند بود. این نوع از لیزر ها معمولاً با لامپ فلش و یا نور ساطع شده از لیزر های دیگر برانگیخته می شوند.

نوع دیگری از مواد سازنده ناحیه فعال در لیزر مواد نیمه رسانا هستند که حرکت الکترون در آن ها عامل کارکرد لیزر است. لیزر های ساخته شده با مواد نیمه رسانا معمولاً ابعاد کوچکی دارند و با جریان الکتریکی ساده کار می کنند. از این نوع لیزر ها در دستگاه هایی مانند پخش کننده لوح فشرده استفاده می شود.

ساخت لیزر پزشکی

لیزر 25 وات گاز کربنیک با کاربرد گسترده در مراکز پزشکی، به همت پژوهشگران پژوهشگاه علوم و فنون سازمان انرژی اتمی طراحی و ساخته شد.
با گسترش استفاده از لیزر در جراحی های روباز، گوش و حلق و بینی و به ویژه مشکلات پوستی، با توجه به تجربه و امکانات موجود در پژوهشکده لیزر پژوهشگاه علوم و فنون هسته ای، تصمیم به طراحی و ساخت این دستگاه گرفته شد.

لیزرهای گازی در حال ساخت لیزرهای گاز کربنیک صنعتی برای برش فلزات با توان 500 وات، لیزرهای بخار فلزی 3 طول موجی با کاربرد صنعتی و پزشکی است.

کاواک لیزر

کاواک یا رزوناتور نوری یا حفره نوری در ساده ترین شکل، دو آینه موازی در اطراف محفظه ای است که بازتاب نور را فراهم می کند. دستگاه های نوری دیگری مانند آینه های چرخشی، مدولاتور ها ، فیلتر ها و جاذب ها نیز می تواند همراه با رزوناتور به کار گرفته شود و هر کدام به نوعی بر خروجی لیزر اثر گذار هستند. کاواک های مختلفی از جنس ژرمانیوم، سلینید روی، نقره، طلا و الماس می توانند برای ساخت لیزر گاز کربنیک استفاده شوند.

منبع: wikipedia، globalspec

اشتراک گذاری در :

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

اسکرول به بالا