خطرات و عوارض گاز نئون چیست؟

خطرات و عوارض گاز نئون چیست؟
فهرست مطالب

 

خطرات گاز نئون در هنگام تنفس با غلظت بالا و در فاز مایع در تماس با بدن مطرح است. خطرات گاز نئون همانند دیگر گاز های نجیب است. گاز های نجیب گاز هایی بی اثر هستند که با عناصر دیگر وارد واکنش نمی شوند.

مشخصات گاز نئون چیست ؟

گاز نئون در جدول تناوبی عناصر در دسته ی گاز های نجیب جای دارد. برخی از ویژگی های نئون در جدول زیر ارائه شده اند. نئون در دما و فشار استاندارد به حالت گاز وجود دارد.

ویژگی مقدار
عدد اتمی 10
جرم اتمی (g/mol) 20.179
چگالی در دمای 20 درجه سلسیوی (g/cm3) 0.0009
نقطه ذوب (درجه سلسیوس) 249-
نقطه جوش (درجه سلسیوس) 246-
شعاع واندروالسی (nm) 0.16
سال کشف 1898
تعداد ایزوتوپ ها 3

گاز نئون با تخلیه الکتریکی در خلأ به رنگ قرمز مایل به نارنجی دیده می شود. به همین دلیل از آن در لامپ های نئونی استفاده می کنند.

ظرفیت خنک کنندگی هلیوم 40 برابر ظرفیت خنک کنندگی نئون است. البته نئون گاز مقرون به صرفه تری نسبت به هلیوم به شمار می رود.

گرچه نئون گازی بی اثر به شمار می رود، تا کنون ترکیباتی از آن با فلوئور به صورت آزمایشگاهی تحت شرایط خاص تهیه شده است.

تاریخچه گاز نئون

نئون دومین گاز نجیب از نظر سبکی است. نئون را ویلیام رامزی در سال 1898 همراه با دیگر گاز های نجیب کش کرد و بخاطر کشف این سری از عناصر موفق به دریافت جایزه نوبل شد.

کاربرد های نئون چیست ؟

یکی از کاربرد های گاز نئون  استفاده در ساخت تابلو تبلیغاتی است که رنگ قرمز مایل به نارنجی نئون باعث شده است از نئون در ساخت انواع تابلو های تبلیغاتی استفاده کنند. زیرا این رنگ توجه مشتریان را به خوبی جلب می کند.

از گاز نئون همراه با گاز هلیوم در نوعی لیزر هلیوم-نئون استفاده می شود. نئون مایع می تواند به عنوان خنک ساز مقرون به صرفه ای در کاربرد های مورد نیاز استفاده شود.

نئون در محیط زیست

گرچه نئون چهارمین عنصر فراوان در جهان به شمار می رود، تنها 0.0018% از حجم اتمسفر زمین را بخود اختصاص داده است. یعنی از هر 65000 قسمت هوا یک قسمت را نئون تشکیل داده است. پس می توان گفت نئون در طبیعت بسیار کمیاب است.

استنشاق نئون

نئون می تواند از طریق تنفس به بدن جذب شود. خطرات گاز نئون زمانی مشهود می شود که نئون با غلظت بالا مورد تنفس قرار بگیرد. تنفس نئون می تواند بدن انسان را با کمبود اکسیژن و عوارض ناشی از کمبود اکسیژن مواجه کند که در شدیدترین وضعیت کما و مرگ را در پی دارد.

نئون مایع

از آنجا که نئون در حالت مایع دمای بسیار پایینی دارد، در اثر تماس با چشم و پوست مشکلات زیادی از جمله سوختگی ایجاد خواهد کرد و باید از تماس با آن اجتناب شود.

به دلیل عدم واکنش پذیری، سمیت را نمیتوان از جمله خطرات گاز نئون دانست.

منبع: lenntech

اشتراک گذاری در :

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

اسکرول به بالا