جوش Co2 چیست و در آن از چه نوع گازی استفاده می شود؟

جوش های Co2 چیست و در آن از چه نوع گازی استفاده می شود؟
فهرست مطالب

در جوش co2 از چه گازی استفاده می شود؟

همانطور که از نام آن می توان فهمید، در جوش co2 از گاز دی اکسید کربن استفاده می شود. این گاز محافظ کمک می کند تا جوش بهتری به ویژه در مورد کربن استیل ایجاد شود و کیفیت بسیار بالاتری داشته باشد. در صورتی که گاز کربن دی اکسید می تواند در جوشکاری اکسایش ایجاد کند چرا همچنان از این گاز استفاده می شود؟

در این نوشته بررسی خواهیم کرد که جوش co2 چیست و چه خواصی در جوشکاری فلزات ایجاد می کند و چه گاز دیگری در کنار کربن دی اکسید در این کاربرد استفاده می شود.

جوشکاری قوس الکتریکی چیست؟

پیش از پرداختن به اینکه جوش co2 چیست کمی در مورد جوشکاری قوس الکتریکی صحبت خواهیم کرد. جوشکاری قوس الکتریکی فلزات با گازهای بی اثر، نوعی فرآیند جوشکاری است که در آن با ایجاد یک قوس الکتریکی بین سیم الکترود گاز بی اثر و قطعه­ ی مورد نظر برای جوشکاری، محل جوشکاری داغ می شود و سبب ذوب شدن فلزات و ایجاد جوش خواهد گشت. در کنار الکترود نوعی گاز محافظ نیز با تفنگ جوش تغذیه می شود تا تمام فرآیند را از آلودگی های جوی محافظت کند.

این فرآیند می تواند به صورت تمام خودکار یا نیمه خودکار انجام شود. ولتاژ ثابت، منبع جریان مستقیم معمولاً در این جوشکاری با جریان ثابت یا متغیر مورد استفاده قرار  می گیرد.

گاز کربن دی اکسید برای جوشکاری فلزات

گاز دی اکسید کربن چیست و چرا برای جوشکاری در فلزات از آن استفاده می شود؟. گاز دی اکسید کربن با فرمول شیمیایی CO2 از دو اتم اکسیژن و یک اتم کربن تشکیل شده است. استفاده از این گاز می تواند نفوذپذیری را بهتر کند؛ زیرا ولتاژ بیشتری حین جوشکاری ایجاد می کند و سبب می شود جوشکاری دیواره ها بهتر انجام گیرد. از طرفی گاز co2 قیمت مناسبی نیز دارد و در صنعت عاملی برای استفاده ی بیشتر از این است. استفاده از کربن دی اکسید کمک می کند تا اکسیژن محیط در تماس با محل جوشکاری قرار نگیرد و اکسایش در جوش اتفاق نیفتد و به دلیل اینکه گاز سنگین تری محسوب می شود، خواص محافظتی بهتری دارد.

دیگر گاز های مورد استفاده در جوشکاری فلزات

گازهای دیگری که در جوشکاری فلزات مورد استفاده قرار می گیرند، به غیر از جوش co2 چیست؟ از گاز هیلوم و آرگون نیز در جوشکاری قوس الکتریکی فلزات استفاده می شود و البته که کیفیت بالاتری در جوشکاری با این گازهای بی اثر به دست خواهد آمد. اما، قیمت گاز های بی اثر هلیوم و آرگون نسبت به گاز کربن دی اکسید عامل مهمی در انتخاب گاز کربن دی اکسید برای جوشکاری است. استفاده از گاز آرگون خالص امکان شروع هرگونه واکنش اکسایش را سلب می کند. البته معمولاً از گاز آرگون به صورت مخلوط با دیگر گاز ها برای محافظت جوشکاری استفاده می شود.

تاثیر گاز کربن دی اکسید در جوشکاری فلزات

در جوشکاری فلزات تاثیرات استفاده از جوش co2 چیست؟ در صورت استفاده از کربن دی اکسد در دمای بالای جوشکاری، مولکول های این گاز میتوانند به کربن مونوکسید CO و اکسیژن تجزیه شوند و اکسایش را محتمل کنند. در این موارد کمی اکسایش در محل جوش امکان رخ دادن پیدا می کند که برای فلزاتی مانند کربن استیل با کاهش نقاط قطبی همراه است. کاهش نقاط قطبی بر پایداری قوس الکتریکی و بهتر شدن کیفیت جوش اثر می گذارد. پس می توان نتیجه گرفت در مورد کربن استیل وجود کمی اکسایش که با گاز co2 ایجاد می شود نتایج بهتری در جوشکاری ایجاد خواهد کرد.

خواصی که جوشکاری با CO2 ایجاد می کند

خواص مورد انتظار از جوش co2 چیست؟ انتظار می رود جوشکاری با co2 نتایج بسیار خوب و بی نقصی ایجاد کند. جوش co2 کمک می کند چقرمگی خوبی در محل جوش ایجاد شود. گاز کربن دی اکسید در ترکیب با گاز های دیگر تاثیر بهتری بر بهبود چقرمگی محل جوش خواهد داشت. از طرفی جوشکاری با گاز کربن دی اکسید می تواند تنش سطحی را نیز کاهش دهد. تنش سطحی به ویژه در جوشکاری کربن استیل سبب نفوذ کمتر خواهد شد. این تنش سطحی بالا را نمی توان با گاز های بی اثر مانند هلیوم یا آرگون کاهش داد و گاز کربن دی اکسید تنها گازی است که در این موضوع موثر واقع می شود و نفوذ پذیری در کربن استیل را بهبود می بخشد.

مخلوط کربن دی اکسید و آرگون برای جوشکاری فلزات

آیا دی اکسید کربن به تنهایی در جوشکاری فلزات استفاده می شود؟ ترکیبات گازی ممکن برای جوش co2 چیست؟ استفاده از کربن دی اکسید و آرگون به تنهایی برای جوشکاری هر کدام مزایا و معایبی در پی دارند. اما استفاده از مخلوط گازی کربن دی اکسید و آرگون می تواند نقاط قوت را زیاد کرده و نقاط ضعف را پوشش دهد. برای مثال استفاده از گاز آرگون به تنهایی روی فلزات آهنی توصیه نمی شود زیرا نمی تواند به اندازه ی کافی نفوذپذیری ایجاد کند و کیفیت جوش پایینی خواهد داشت.

البته گاز آگون و کربن دی اکسید نمی توانند به صورت مخلوط در کپسول های گازی آماده با درصد کربن بالای 25%  عرضه شوند. کپسول های مخلوط این دو گاز معمولا حاوی 5 تا 25 درصد گاز کربن دی اکسید و مابقی آرگون است.

ایمنی جوشکاری قوس الکتریکی با گاز

جوشکاری قوس الکتریکی در هر شرایطی می تواند خطرناک باشد. داشتن پوشش محافظتی برای کاربران الزامی است و از دستکش های سنگین برای این کار استفاده می شود تا کمترین تماس با قوس الکتریکی ایجاد گردد. تابش UV از قوس الکتریکی می تواندد سوختگی شبیه آفتاب سوختگی ایجاد کند و چشم ها باید به دقت در جوشکاری محافظت شوند. پس دست اندر کاران باید به خوبی آگاه باشند که خطرات جوش co2 چیست؟

منبع : weldpedia ، thefabricator.

 

اشتراک گذاری در :

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

اسکرول به بالا