انواع گاز دستگاه لیزر چه کاربردی دارد؟

انواع گاز دستگاه لیزر چه کاربردی دارد؟
فهرست مطالب

 

لیزر ها انواع مختلفی دارند. یکی از انواع آن لیزر های گازی هستند و در آن ها گاز دستگاه لیزر اهمیت زیادی در نوع کاربرد لیزر دارد.

انواع لیزر های گازی

بسیاری از انواع دستگاه های لیزر گازی هستند. ناحیه فعال لیزر می تواند وابسته به یک نوع اتم یا مولکول باشد و یا مخلوطی از مواد در آن به کار رود. پرتو نور ساطع شده از لیزر های گازی معمولاً دارای کیفیت بالایی است زیرا گازها انحراف نوری کمی ایجاد می کنند. عملکرد گاز لیزری معمولاً به ولتاژ بالایی نیاز دارد و اغلب با برق کار می کنند. برخی از لیزر های پرقدرت گازی از سامانه هایی برای گردش سریع گاز بهره می گیرند.

لیزر هلیوم-نئون

لیزر های هلیوم-نئون اغلب نور قرمز را در 632.8 نانومتر منتشر می کنند. البته قابلیت ساخت لیزر هلیوم-نئون در طول موج های دیگر تا 1.15 میکرومتر نیز وجود دارد. این لیزر ها با مصرف چند وات برق خروجی چند میلی واتی خواهند داشت. محفظه گاز در این لیزر ها یک سلول گازی به طول 20 سانتی متر است.

لیزر یونی آرگون

طول این نوع لیزر ها بیشتر است (برای مثال تا 1 متر هم می رسد) و پلاسمای آرگون در آن ها استفاده می شود. جریان برق زیادی با ورود به دستگاه سبب یونی شدن گاز آرگون می شود. این نوع لیزر ها تا بیش از 20 وات خروجی در ناحیه نور سبز یعنی 514.5 نانومتر خواهند داشت. بازده لیزر یونی آرگون نسبتاً کم است. معملاً از لیزر بونی آرگون به عنوان محرکی برای لیزر های تیتانیوم و لیزر های رنگی استفاده می شود.

لیزر یونی کریپتون نیز مشابه لیزر آرگون است.

لیزر گاز کربنیک

در لیزر CO2 مخلوط گازی هلیوم، نیتروژن و کربن دی اکسید و احتملاً مقداری هیدروژن، بخار آب و زنون استفاده می شود. این لیزر معمولاً در طول موج 10.6 میکرو متر کار می کند. خروجی این نوع لیزر تا چند کیلووات است. از این نوع لیزر گاز کربنیک به طور گسترده در صنعت و فرآورش و برش مواد، جوشکاری، و حتی پزشکی  استفاده می شود.

لیزر کربن مونوکسید

لیزر های کربن مونوکسید در محدوده طول موج 4.8 میکرو متر تا 8.3 میکرو متر کار می کنند و بازده بیشتری نسبت به لیزر های کربن دی اکسید دارند. از این لیزر نیز در کاربردهای ذکر شده برای لیزر گاز کربنیک استفاده می شود.

لیزر اکسیمر

لیزر اکسیمر یا لیزر هالید های کمیاب نیز با تخلیه الکتریکی کار می کند. تخلیه الکتریکی در این نوع لیزر سبب می شود مولکول های نا پایداری تشکیل شوند که فوتون آزاد می کنند. اکثر لیزر های اکسیمر لیزر فرابنفش هستند و برای کاربرد های خاصی مثلا در نشانه گذاری روی مواد با لیزر یا عمل چشم استفاده می شوند.

گاز دستگاه لیزر برای هر کدام از انواع لیزر ها متفاوت است.

منبع: rp-photonics

اشتراک گذاری در :

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

اسکرول به بالا