انواع گازهای صنعتی و آزمایشگاهی چیست ؟

فهرست مطالب

 

ارزش انواع گازهای صنعتی و آزمایشگاهی به دلیلی ویژگی های فیزیکی و شیمیایی آن ها است. انواع گازهای صنعتی و آزمایشگاهی به گاز هایی اطلاق می شود که در مقیاس زیاد از منبع گازهای صنعتی به منظور کاربرد در مصارف آزمایشگاهی و یا در صنایع مختلف تولید می شوند.

انواع گازهای صنعتی و آزمایشگاهی به دو شکل گاز و مایع تولید و عرضه می گردند و معمولاً با کپسول به محل مصرف منتقل می شوند. مگر گاز های پر کاربردی که برای ان ها خط لوله در نظر گرفته شود.

برای مثال رایج ترین گاز های جوی نیتروژن، اکسیژن و آرگون هستند و نئون، کریپتون و زنون نیز به عنوان گاز های نادر از هوا استخراج می شوند. متان و هلیوم را از منابع میدان های گاز طبیعی استحصال می کنند و هیدروژن، کربن مونوکسید و کربن دی اکسید را از متان می گیرند.

ارزش گاز های صنعتی و آزمایشگاهی

گاز های صنعتی معمولاً به دلیل داشتن یکی از سه ویژگی مهم واکنش پذیری، بی اثر بودن یا خنک بودن به کار گرفته می شوند و گاز های آزمایشگاهی متناسب با نیاز های آزمایشگاه. ویژگی های گفته شده برای گاز های صنعتی از جمله مواردی هستند که برای تولید یک محصول، نقش محافظتی یا ایجاد کیفیت خاص، کاهش هزینه تولید و … اهمیت پیدا می کنند.

گاز های صنعتی به موارد شناخته شده ای محدود می شود و گاز های آزمایشگاهی تنوع زیادی به تعداد مشتریان دارد.

کاربرد گاز های صنعتی و آزمایشگاهی

این گاز ها در تولید فولاد و دیگر فلزات، پالایشگاه های نفت، کارخانجات دارویی و شیمیایی، تولید قطعات الکترونیکی، صنایع لاستیک و پلاستیک، فرآوری غذا و نوشیدنی، ساخت شیشه، مراقبت های بهداشتی، صنایع کاغذ سازی، محافظت از محیط زیست، گاز حامل سوانگاری (کروماتوگرافی) و گاز های خالص آزمایشگاهی کاربرد دارند.

اکسیژن و هلیوم

گاز های اکسیژن و هلیوم دو گاز به ترتیب پر کاربرد و منحصر به فرد برا مصارف زیادی هستند. گاز اکسیژن در صدر گاز های صنعتی قرار دارد. غنی سازی هوا از اکسیژن برای فعالیت های زیستی در موارد حتی حیاتی محسوب می شود. کاربرد های پزشکی و محیط زیستی تعریف شده برای گاز اکسیژن بی شمارند.

از اکسیژن هم چنین در تولید فلزاتی مانند فولاد، مس، سرب و روی استفاده می کنند. از طرفی گاز هلیوم نیز به دلیل داشتن ویژگی های خاص در کاربرد ها ویژه ای مورد مصرف قرار می گیرد که از جمله ان ها مخلوط گاز تنفسی و گاز حامل دستگاه های سوانگاری (کروماتوگرافی) آزمایشگاهی است.

گاز های بی اثر

به جز هلیوم گاز های دیگری نظیر نئون، آرگون، کریپتون و زنون نیز در دسته ی گاز های بی اثر قرار دارند و به دلیل همین ویژگی در کاربرد های زیادی مصرف می شوند.

انواع گازهای صنعتی و آزمایشگاهی نقش بنیادی در صنعت و آزمایشگاه دارند و کار های اساسی انجام می دهند.

منبع: uigi

اشتراک گذاری در :

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

اسکرول به بالا