آیا گاز دی اکسید کربن،گازی گلخانه ای است؟

گاز دی اکسید کربن در گلخانه
فهرست مطالب

گاز گلخانه ای کربن دی اکسید

گاز کربن دی اکسید گازی است که سبب می شود گرمای بازتاب شده از زمین به سمت فضا بخشی به زمین باز گردد و بخشی در جو زمین پخش شود. از این رو به آن گاز گلخانه ای می گویند. البته از گاز دی اکسید کربن در گلخانه نیز استفاده می شود که در ادامه بیشتر در این خصوص توضیح خواهیم داد. کاربرد گاز دی اکسید کربن در گلخانه بیشتر به دلیل نقش آن در فوتوسنتز گیاهان است.

علت استفاده از دی اکسید کربن در گلخانه

برای درک علت استفاده از گاز دی اکسید کربن در گلخانه ابتدا باید شرایط گلخانه را مد نظر داشته باشیم. گلخانه فضای بسته ای است که هوای محفوظی دارد. بسته بودن محیط گلخانه سبب می شود تا گیاهان برای فوتوسنتز تمام دی اکسید کربن موجود در فضای گلخانه را مصرف کنند و جایگزینی برای آن وجود نداشته باشند به همین دلیل دی اکسید کربن در گلخانه تزریق می شود تا رشد گیاهان کند یا متوقف نشود و محصول دهی گیاهان گلخانه ای نیز بیشتر گردد.

آیا گاز دی اکسید کربن باعث باروری گیاه میشود

برای میزان دی اکسید کربن لازم برای رشد گیاهان مقدار بحرانی تعریف شده است. این مقدار بحرانی پایین ترین حد دی اکسید کربن برای رشد گیاهان محسوب می شود. در محیط های گلخانه ای که کربن دی اکسید محدودی در فضای بسته وجود دارد و با مصرف گیاهان به اتمام می رسد لازم است گاز دی اکسید کربن در گلخانه به صورت مصنوعی تزریق شود تا گیاهان باروری و میوه دهی بیشتری داشته باشند.

گاز دی اکسید کربن چیست؟

کربن دی اکسید ماده ای شیمیایی است که مولکول های آن از یک اتم کربن و دو اتم اکسیژن تشکیل شده اند. این ماده جزءی از چرخه ی حیات روی زمین است و فعالیت فوتوسنتز گیاهان به این ماده بستگی دارد. کربن دی اکسید محصول تنفس جاندارن نیز هست. این ماده که در دما و فشار طبیعی حالت گازی دارد در اثر سوختن سوخت های فسیلی، فعالیت های آتشفشانی، تخمیر قند ها و بسیاری واکنش های شیمیایی دیگر آزاد می شود. این گاز با داشتن اثر گلخانه ای تاثیر نامطلوبی بر جو زمین دارد و دولت ها سعی در محدود کردن صنایع تولید کننده ی این گاز دارند.

ویژگی ها و خواص گاز دی اکسید کربن

گاز دی اکسید کربن، رنگ ندارد. اگر این گاز با غلظت بالا مورد تنفس واقع شود طعم ترشی در دهان ایجاد می کند و منجر به احساس سوزش در مسیر تنفسی یعنی در بینی و گلو می شود. تنفس گاز کربن دی اکسید بسیار خطرناک است و احتمال خفگی را در پی دارد. کربن دی اکسید در اختلاط با آب اسید کربونیک تولید می کند و عامل ترشی و سوزش نیز همین اسید است.

کربن دی اکسید تحت فشار و در دمای پایین به جامدی تبدیل می شود که یخ خشک نام دارد و تصعید می شود. از این یخ برای خنک نگه داشتن مواد غذایی هنگام حمل و نقل استفاده می کنند زیرا مایع نمی شود و سبب خرابی و فشاد مواد غذایی نمی گردد.

گاز دی ا کسید کربن چه کاربردهایی دارد؟

کربن دی اکسید در حالت مایع و جامد در صنایع غذایی به عنوان سرد کننده کاربرد فراوانی دارد. از گاز دی اکسید کربن نیز برای گازدار کردن نوشیدنی های گاز دار استفاده می کنند و تحت فشار آن را در مایع حل ممی نمایند. این محلول گاز در مایع طرفداران زیادی دارد و فروش بسیاری از نوشیدنی ها را بالا می برد.

کاربرد های دیگری که برای کربندی اکسید تعری می شود استفاده از این گاز در لیزر های کربن دی اکسید است که در صنعت کاربرد زیادی دارند. گاز دی اکسید کربن در گلخانه نیز کاربرد دارد و برای رشد گیاهان گلخانه ای ضروری است.

درصد گاز کربن دی اکسید در هوا چقدر است ؟

گاز های اصلی تشکیل دهنده ی جو درصد تقریباً مشخصی را به خود اختصاص داده اند. از آنجا که گاز دی اکسید کربن محصول سوختن است و به طور پیوسته در کره ی زمین تولید می شود باید بررسی کرد که در طول تاریخ درصد گاز کربن دی اکسید در هوا چقدر است ؟ این میزان در قرن اخیر به بالاترین سطح خود رسیده است. برخیاز گزارش ها حاکی از ان است که سطح این گاز در جو زمین 40 درصد افزایش داشته است و به 410 قسمت در میلیون می رسد.

منابع گاز دی اکسید کربن

منبع گاز دی اکسید کربن چیست؟ گاز دی اکسید کربن در اثر سوختن انواع سوخت های فسیلی کربنی، نفت و گاز و زغال سنگ منتشر می شود. گرچه گاز دی اکسید کربن قوی ترین گاز گلخانه ای محسوب نمی شود، بیشترین نقش را در تغییرات اقلیمی به دلیل فراوانی زیاد دارد.

خرید گاز کربن دی اکسید

برای خرید و استفاده از گاز دی اکسید کربن در گلخانه و یا کاربرد های دیگر می توانید با شرکت تماس بگیرید تا کارشناسان فروش شما را راهنمایی کنند.

منبع : omafra

اشتراک گذاری در :

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

اسکرول به بالا