آیا می دانید صنعت پتروشیمی چیست؟

آیا می دانید صنعت پتروشیمی چیست؟
فهرست مطالب

صنعت پتروشیمی چیست؟

در این نوشته قصد داریم ضمن توضیح اینکه صنعت پتروشیمی چیست به کارایی و ارائه برخی از آمارها در مورد آن بپردازیم. فرآورده های نفتی که امروزه در صنایع مختلف برای ساخت قطعات مختلف و تأمین نیازهای زندگی بشر استفاده می شوند همگی از صنعت پتروشیمی عبور می کنند. حتی مواد اولیه برخی از داروها و آنتی بیوتیک هایی که از مواد نفتی مشتق می شود، از این صنعت گرفته می شود. به طور کلی petrochemical industry قسمتی از صنایع شیمیایی محسوب می شود که مواد خام حاصل از نفت و گاز حاوی انواع گازهای مختلف مانند مونو اکسید کربن و … را تولید و عرضه می کند. امروزه این صنعت نقش حیاتی و مهمی در تأمین نیازهای بشری پیدا کرده است.

تاریخچه صنعت پتروشیمی

شاید دوست داشته باشید بدانید تاریخچه صنعت پتروشیمی چیست ؟ تمدن های اولیه باستانی مانند بابلی ها، آشوری ها و سومری ها در چند هزار سال قبل با مواد نفتی مانند قیر که از دریاچه قیر حاصل می شد آشنا بودند و از آن برای اندود کردن کشتی و حتی ایجاد روشنایی و گرما استفاده می کردند. پس از دستیابی بشر به فناوری حفاری و همچین ابداع کاربردهای غیر سوختی برای نفت در اواخر قرن 20 صنایع پتروشیمی شکل گرفت.

اهمیت صنعت پتروشیمی

عامل اهمیت دهنده به پتروشیمی چیست ؟ صنعت پتروشیمی در زمره صنایع مادر و اشتغال زا قرار دارد و به نوعی خود تغذیه کننده سایر بخش ها در صنعت است. می توان از این صنعت به عنوان موتور محرکه برای بخش های مختلف اقتصادی یاد کرد.

جایگاه صنعت پتروشیمی در کشور های مختلف

وضعیت کشورهای دیگر در حوزه پتروشیمی چیست ؟ امروزه مهمترین صنایع پتروشیمی در جهان متعلق به کشورهای آمریکا و عربستان صعودی و همچنین کشورهای اروپایی است. سیاست های زیست محیطی به خاطر اجتناب از آلودگی صنایع پتروشیمی سبب شده است که کشورهای اروپایی بسیاری از کارخانجات تولید محصولات پتروشیمی را به کشورهای جهان سوم منتقل کنند و یا دست کم برنامه ای برای افزایش ظرفیت خود نداشته باشند. در نتیجه آینده تولیدکنندگان عمده مواد پتروشیمی در خاورمیانه خاوهد بود.

پتروشیمی شامل چه صنایعی می شود؟

صنایع گوناگون پتروشیمی چیست ؟ به طور کلی صنایع پتروشیمی در دسته بندی های مختلفی مجزا می شوند. پالایشگاه ها به عنوان واحدهای بالا دستی صنایع پتروشیمی نفت خام و گاز طبیعی و … را جداسازی کرده و آن را به واحدهای بعدی می فرستند. دسته بعدی واحدهای بنیادی صنایع پتروشیمی هستند. در واحدهای بنیادی مواد پایه به مواد دیگری مانند دی الفین ها یا متانو گاز سنتز شده و به واحدهای واسطه تحویل داده می شوند. واحدهای واسطه که مرز بین واحد بنیادی و واحد نهایی خواهند بود، بنا به ضرورت وجود دارند برای مثال در تولید پی وی سی دو واحد واسطه برای تولید دی کلرو اتیلن و کلرور وینیل پیش از آن نیاز است. در واحد نهایی نیز محصول نهایی مورد نظر تولید شده و به واحدهای پایین دستی عرضه می شود تا محصولات مورد نیاز جامعه را تولید کنند.

چه ترکیبات و موادی در صنعت پتروشیمی فرآوری می شود؟

مواد مورد فرآوری در پتروشیمی چیست ؟ ترکیبات نفت خام و از طبیعی و … ابتدا در پتروشیمی مورد فرآوری قرار می گیرند. در نفت خام زنجیره های اشباع هیدروکربنی، هیدروکربن های اشباع حلقوی یا به اصطلاح نفتن، هیدروکربن های سیرنشده و غیر اشباع مانند اتیلن و استیلن وجود دارد. گاز طبیعی نیز که بهش گازی شکل از مواد نفتی است خود حاوی گازهای مختلف مونو اکسید کربن، بوتان، پروپان، متان، گاز سنتز و دوده است. برای مثال واحد گاز مونوکسید کربن چیست ؟ در واحدهای کربن مونوکسید پتروشیمی، سالانه هزاران تن گاز کربن مونوکسید از گاز طبیعی تولید می شود. استفاده از منابع گازی به منظور تأمین خوراک اولیه صنایع پتروشیمی نسبت به نفت مقرون به صرفه تر خواهد بود. برای مثال تولید اتیلن از خوراک گازی با هزینه ای حدود 40 درصد کمتر از منابع اولیه دیگر امکان پذیر خواهد بود.

وضعیت صنعت پتروشیمی در ایران

لازم است به عنوان بررسی آخر بدانیم در ایران جایگاه پتروشیمی چیست ؟ صنعت پتروشیمی در ایران قدمتی در حدود چند دهه دارد و احداث کارخانه کود شیمیایی در سال 1338 منجر به تاسیس بنگاه شیمیایی در کشور شد و موجب تاسیس این صنعت شد. شرکت ملی صنایع پتروشیمی در سال 1343 به منظور تمرکز و توسعه این صنعت در ایرات تأسیس گشت و کار خود را آغاز کرد. هدف از تاسیس چنین شرکتی تولید فرآورده های پتروشیمی و شیمیایی از مواد نفتی و مشتقات نفتی و همچنین گازهای طبیعی (هیدروژن و متان و …)، سایر مواد خام آلی و معدنی بود. باید گفت که در حا حاضر سهم کشور ایران از گردش 570 میلیارد دلاری این صنعت در دنیا تنها یک درصد است.

محصولات صنایع پتروشیمی

برای تولید محصولات پتروشیمی نیاز به مواد خام اولیه وجود دارد که همگی آنها از مواد نفتی تأمین نمی شود. مثلا برای کاربرد در صنایع پتروشیمی روش تولید گاز هیدروژن چیست؟ روش های مختلفی برای ایجاد صرفه اقتصادی و همچنین عدم آلودگی محیط زیست برای تولید این گاز برای صنایع پتروشیمی ابداع شده است.

محصولات صنایع پتروشیمی بسیار متنوع بوده و در حوزه لاستیک، پلاستیک، شوینده، کود، چسب، اسید، رنگ، سموم، الیاف مصنوعی و … که هر کدام مواد اولیه صنایع بسیاری خواهند بود پخش شده است.

اشتراک گذاری در :

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

اسکرول به بالا