آیا می توان از گاز هیدروژن در باد کردن بادکنک استفاده کرد؟

آیا می توان از گاز هیدروژن در باد کردن بادکنک استفاده کرد؟
فهرست مطالب

استفاده از گاز هیدروژن در باد کردن بادکنک

گاز های هیدروژن و هلیوم دو گازی هستند که وزن کمتری نسبت به هوا دارند و وقتی بادکنک را با این دو گاز چپر کنند، بادکنک در هوا شناور می شود و حتی اگر اتصال نداشته باشد به سمت لایه های بالایی جو فرار می کند. اما گاز هیدروژن برای بادکنک گاز مناسبی نیست و عمدتاً از هلیوم استفاده می شود. استفاده از گاز هیدروژن برای بادکنک خطراتی به همراه دارد و ممکن است با انفجار مجالس شادی را خدایی ناکرده به عزا بدل کند.

گاز هیدروژن چیست؟

هیدروژن گازی دو اتمی است و به عنوان یکی از عناصر جدول تناوبی عدد اتمی 1 را دارد و نماد H است. هیدروژن به عنوان سبک ترین عنصر در کل جهان هستی شناخته شده است. عنصر هیدروژن این قابلیت را دارد که با عناصر دیگر ترکیب شود، برای مثال آب، مایه ی حیات جانداران، از ترکیب هیدروژن با اکسیژن ساخته شده است. از طرفی واکنش پذیری بسیار آن سبب می شود این گاز دو اتمی هیدروژن، ماده ای آتشگیر باشد و در هنگام استفاده از آن مثلاً در کاربرد گاز هیدروژن برای بادکنک باید جوانب احتیاط را مد نظر داشت. در ادامه ابتدا بررسی خواهیم کرد که گاز هیدروژن چگونه تولید می شود ؟

گاز هیدروژن چگونه تولید می شود؟

شاید برای شما سوال باشد که روش تولید گاز هیدروژن چیست ؟ همیشه برای تولید هر ماده ای روش های آزمایشگاهی و در کنار آن روش های صنعتی و مقرون به صرف وجود دارد. برای گاز هیدروژن نیز چنین است. در آزمایشگاه واکنش بین اسید ها و فلزاتی مانند روی سبب تولید گاز هیدروژن می شود. برقکافت آب که منجر به تجزیه آب به دو گاز اکسیژن و هیدروژن می شود نیز روش دیگر تولید این گاز در آزمایشگاه و البته در صنعت است.

برای تولید صنعتی هیدروژن برای کاربرد های مختلف که بخش جزءی آن ممکن است کاربرد گاز هیدروژن برای بادکنک باشد، از فرآیند تبدیل بخار آب، از زغال سنگ، کراگینگ، برقکافت آب نمک و .. بهره می گیرند.

گاز هیدروژن چه خطراتی به همراه دارد؟

کسانی که از گاز هیدروژن به هر منظوری استفاده می کنند باید آگاه باشند که گاز هیدروژن چه خطراتی دارد؟ مهمترین هشدار برای گاز هیدروژن قابلیت انفجار و آتشگیری آن است. از طرفی هیدروژن مایع دمای بسیار پایینی دارد و نباید به صورت مستقیم با بافت های بدن تماس پیدا کند. تنفس گاز هیدروژن به صورت خالص می تواند فرد را دچار کمبود اکسیژن و تبعات آن کند. البته مخلوط هیدروکس که ترکیب گاز هیدروژن و اکسیژن است به عنوان گاز تنفسی کاربرد دارد.

استفاده از گاز هیدروژن به عنوان سوخت

گرچه هیدروژن آتشگیر است و استفاده از گاز هیدروژن برای بادکنک معنی ندارد. اما، از هیدروژن در برنامه های فضایی به عنوان سوخت در سفینه ها و پیل ها استفاده می شود. هیدروژن جایگاه خود را به عنوان سوختی پاک و تجدید پذیر پیدا کرده است که از طرفی انرژی بسیار زیادی نیز تولید می کند. در آینده شاهد تولید خودرو های با سوخت هیدروژن و پاک خواهیم بود.

آیا گاز هیدروژن باعث انفجار می شود؟

هیدروژن گازی با اتم های کوچک و قابل اشتعال است. سرعت انفجار و آتشگیری آن نیز بسیار بالاست. هیدروژن نیز مانند دیگر گاز های کاربردی در کپسول های مخصوص حمل می شود. برای اینکه این گاز خطر انفجار ایجاد نکند باید در حمل و نقل کپسول ها و همچنین انبارداری آن ها نکات ایمنی به دقت رعایت شود. یکی از دلایل عدم استفاده از گاز هیدروژن برای بادکنک نیز همین قابلیت انفجار است.

خاموش کردن آتش گاز هیدروژن چگونه است

از روش های معمول اطفای حریق برای خاموش کردن آتش ناشی از گاز هیدروژن استفاده می شود. زیرا همواره یک سوی آتش اکسیژن است و به همین دلیل از روش های مشابه برای خاموش کردن این آتش می توان کمک گرفت. کاهش درجه حرارات با خنک سازی، کاهش درصد اکسیژن یا به اصطلاح خفه کردن آتش، قطع منبع مواد سوختی که در این ا گاز هیدروژن است، ضروری بوده و باید در ادامه زنجیره ی سوختن قطع شود.

اطلاعات ایمنی گاز هیدروژن ک باید رعایت کنید

به هیچ وجه از گاز هیدروژن برای بادکنک استفاده نکنید. زیرا بادکنک ها در مجالس ممکن است در مجاورت شمع و یا آتش بازی های مراسم قرار گیرند و منفجر شوند.

در مورد حمل و نقل کپسول های گاز هیدروژن نیز باید دقت کرد که این کپسول ها نباید در معرض حرارت قرار بگیرند یا زیر نور مستقیم آفتاب باشند. همچنین نباید روی زمین غلتانده شوند و یا در انبار داری نباید در مجاورت کپسول های اکسیژن قرار بگیرند و گرنه در صورت آتش گیری احتمالی فاجعه به بار خواهد امد.

آیا گاز هیدرژن می تواند انرژی ذخیره کند؟

گاز هیدروژن خود منبعی از انرژی محسوب می شود و چگالی انرژی بالایی دارد. به همین دلیل پس از وارد شدن در واکنش سوختن انرژی فراوان خود را آزاد می کند و می تواند به عنوان سوخت وسایل نقلیه مورد استفاده قرار بگیرد. این منبع انرژِ پاک و تجدید پذیر البته برای استفاده مشکلاتی نیز دارد و از جمله ی آن ها می توان به نیاز به مخازن سوختی بزرگ، دشواری دسترسی و همچنین دمای بسیار پایین و نیاز به مخازن عایق برودتی اشاره کرد.

منبع : newindianexpress

 

 

اشتراک گذاری در :

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

اسکرول به بالا