آیا در ماه اکسیژن وجود دارد؟

آیا در ماه اکسیژن وجود دارد؟
فهرست مطالب

ماه تنها قمر کره زمین است و تأثیرات جالبی بر زمین می گذارد. شب های زمین در اثر بازتاب نور خورشید توسط ماه روشن می شوند. وقوع پدیده جزر و مد آب های زمین در اثر گرانش ماه است. زمان بر روی کره ماه بسیار متفاوت از زمین است و هر سال آن معادل تنها 12 روز است. این یعنی هر روز در کره ماه به مانند یک ماه در کره زمین است. بشر در طول سالیان از چرخش کره ماه برای کاربرد گاه شماری و بویژه در کشاورزی استفاده کرده است. محققان در دهه های اخیر به دنبال پاسخ این پرسش بوده اند که آیا امکان زندگی بر روی ماه برای انسان ها وجود دارد؟ این مسئله پیش از هر چیزی نیازمند وجود اکسیژن در ماه است. زیرا حیات بشر بسیار وابسته به این گاز است و زندگی بر روی زمین نیز بدون آن غیر ممکن خواهد بود.

اتمسفر ماه

امکان کشاورزی و دامپروری بر روی ماه به دلیل نداشتن اکوسیستم زنده وجود ندارد. هیچ جوی بر روی ماه وجود ندارد و این کره نسبت به طوفان های خورشیدی و اشعه های کیهانی بسیار آسیب پذیر است. یخ هایی بر روی سطح ماه وجود دارند که به عقیده دانشمندان حاصل انجماد ذرات رها شده از دنباله ها در سطح سرد ماه هستند. نداشتن اتمسفر باعث تیره بودن آسمان ماه و همچنین نبود هیچ گونه صدا در این کره و سطحی بسیار خاموش و بی صدا می شود. این یعنی در سطح ماه مولکول های هوا وجود نداشته و نور خورشید در آن پراکنده نمی شود. محققان اخیراً به وجود مولکول های آب بر روی سطح ماه پی برده اند. وجود اکسیژن در ماه از سال ها پیش برای دانشمندان روشن شده است و اساس این اکسیژن به زمین مربوط می شود.

یافته های محققان ژاپنی

کاوشگر ژاپنی با نام SELENE موفق به کشف اکسیژن در ماه شده است. دانشمندان دانشگاه اوزاکا با استفاده از این یافته تلاش می کنند درک بهتری از حقایق پنهان سال های خیلی دور زمین و نیز نظریه انتقال اکسیژن زمین در ماه بدست آورند. وجود اکسیژن در ماه از نظر امکان سنجی ارسال فضانوردان به کره ماه از اهمیت ویژه ای نزد دانشمندان برخوردار است. ایزوتروپ های اکسیژن 17 و 18 در نمونه ای از خاک کره ماه پیدا شده است که ترکیب این ایزوتروپ های اکسیژن منتقل شده به ماه بسیار شبیه به ایزوتروپ های موجود در لایه اوزون کره زمین است. ایزوتروپ اکسیژن 16 نیز توسط بادهای خورشیدی به ماه منتقل شده است.

اهمیت اکسیژن

رایج ترین حالت اکسیژن شکل بی رنگ آن است که لازمه تنفس انسان ها و حیات موجودات زنده بوده و در هوا یافت می شود. یک پنجم از جو کره زمین و حدود دو سوم از بدن انسان از اکسیژن تشکیل شده است. این عنصر شیمیایی به وفور در کره زمین موجود است و ترکیبات شیمیایی آن حدود نصف پوسته زمین را تشکیل می دهند. اما سوال این است که گاز اکسیژن چگونه تولید می­شود. متداول ترین روش طبیعی بر روی کره زمین، فتوسنتز گیاهان است که دی ­اکسید ­کربن موجود در هوا را به اکسیژن تبدیل می کنند. ولی وجود اکسیژن در ماه نمی تواند از طریق گیاهان حاصل شود زیرا آنها به منبع دی­اکسید­کربن نیاز دارند که در ماه یافت نمی شود. روش تجاری تولید اکسیژن، استفاده از فرایند های جذب نوسان خلأ یا تقطیر کرایژونیک است که اینها نیز به دلیل نبود هوا در ماه عملی نیستند.

تولید اکسیژن از خاک ماه

رویای سکونت انسان ها بر روی کره ماه با کشف راهی برای تولید اکسیژن از خاک ماه توسط دانشمندان سازمان فضایی اروپا کمی به واقعیت نزدیک تر شده است. وجود اکسیژن در ماه به شکل اکسید اکسیژن در لایه ای از گرد و غبار در سطح کره ماه که رگولیت نامیده می شود، مشاهده شده است. این محققین از روش الکترولیز نمک مذاب برای کمک به تنفس فضانوردان از طریق استخراج گاز اکسیژن استفاده نموده اند. در این روش از طریق حرارت دادن به یک سبد فلزی حاوی رگولیت و نمک مذاب کلرید کلسیم، دما افزایش یافته و اکسیژن با عبور دادن یک جریان الکتریکی، خارج می شود. از دیگر مزایای این روش می توان به دستیابی به آلیاژهای فلزی قابل استفاده به عنوان محصول جانبی این فرایند اشاره نمود. این روش را می توان در اکتشافات قمری نیز به کار برد.

آیا زندگی در ماه عملی می شود؟

آب و اکسیژن مهم ترین لازمه های زندگی بشر هستند. وجود اکسیژن در ماه به صورت اکسیدهای آن در خاک می باشد و آب نیز در فضا به صورت منجمد یافت شده است. فرایندهایی برای تولید آب و اکسیژن در حال بررسی هستند اما هنوز نتایج قابل اتکایی حاصل نشده اند. با توجه به اینکه منابع کره زمین بالاخره روزی به اتمام می رسند دانشمندان به دنبال تحقق امکان زندگی در یک کره دیگر برای نسل های آتی هستند. بزرگترین امید بشر، پیشرفت هر چه بیشتر تکنولوژی است. با توجه به اینکه وجود اکسیژن در ماه به صورت گاز در اتمسفر نیست، دانشمندان به ایجاد فضای سرپوشیده در این کره و فراهم نمودن اتمسفر قابل تنفس و امکان زندگی برای انسان ها در این فضاهای سربسته می اندیشند.

اشتراک گذاری در :

۳ در مورد “آیا در ماه اکسیژن وجود دارد؟”

  1. سلام تنها راه حلی که میتوان کره ماه را برای آینده فراهم ساخت تشکیل گلخانه هایی است که تولید اکسیژن نمایندزیرا باوجوداکسیژن وترکیب آن بانورخورشیدگرما حاصل خواهدشد وباوجودگرماآبهای موجوددرآن ذوب خواهدگردید

  2. درادامه مطلب قبلی بایداشاره کنم که خورشید تنهایک منبع نوراست که باترکیب شدن بااکسیژن گرماحاصل میشود وهرجا که اکسیژن بانورخورشید ترکیب شودآنجاگرم خواهدبود وهرکجاکه اکسیژن کمترشودهواسردوسردترخواهدبودمانندقله کوههای بلند

  3. نوشتین هرسال معادل یک ماه است و بعد نوشتین وهر روز اندازه یک ماه، ولی باید مینوشتی هر ماه اندازه یکه روز است، این درسته، خ فرق داره

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

اسکرول به بالا