آیا استفاده از زنون در چراغ ماشین درست است؟

آیا استفاده از زنون در چراغ ماشین درست است؟
فهرست مطالب

چراغ اتومبیل زنون چیست؟

بر خلاف نام زنون چراغ ماشین زنونی در واقع چراغ زنون نیستند. از نظر فنی زنون چراغ ماشین لامپ های هالید فلزی اند که حاوی گاز زنون نیز هستند. وقتی زنون چراغ ماشین را روشن می کنید کمی طول می کشد تا این لامپ ها به حد اکثر روشنایی خود برسند و زنون کمک می کند که این زمان کوتاه شود.

چراغ ماشین در بحث طراحی یکی از بخش های کلیدی به شمار می رود. برای اینکار مهندسان و طراحان ماشین در کاری هماهنگ در مورد تعبیه چراغ ماشین تصمیم گیری می کنند.

کاربرد های زنون

شاید برای شما سوال باشد که کاربردهای گاز زنون چیست ؟ عمده ترین کاربرد زنون در ساخت انواع لامپ ها تعریف می شود. در تولید فلاش دوربین عکاسی، لامپ های الکترونی و چرخان و لامپ های لیزری از آن استفاده می کنند. گاز زنون نوعی بیهوش کننده ی عمومی به شمار می رود. پرزنات زنون در شیمی به عنوان عامل اکسایش مورد مصرف قرار می گیرد و ایزتوپ زنون 133 نوعی رادیو ایزوتوپ است.

خواص و ویژگی های زنون چیست ؟

زنون با نماد شیمیایی Xe یکی از عناصر شیمیایی در گروه گاز های نجیب از جدول تناوبی مندلیف است. عدد اتمی 54 متعلق به این عنصر است و در مورد خواص ظاهری آن باید گفت که در درما و فشار استاندارد به شکل گازی بدون رنگ، بدون بو و سنگین ظاهر می شود.

چراغ زنون ماشین چگونه کار می کند ؟

برخلاف چراغ های معمولی که در ان ها رشته ای مسئولیت انتشار نور را دارد، در چراغ های زنونی دو الکترود تعبیه شده است. این الکترود ها سبب برانگیخته شدن گاز بینشان می شوند و این علت انتشار نور است. به همین دلیل به لامپ زنون، لامپ HID نیز می گویند که مخفف همین معناست.

مزیت چراغ زنون

چراغ زنون، نور بیشتر و در عین حال مصرف انرژی کمتری نسبت به لامپ هالوژنی دارد. زیرا در لامپ های هالوژنی رشته ها سبب اتلاف انرژی می شوند و این رشته ها در چراغ زنون وجود ندارند. طول عمر این چراغ ها نیز بیشتر است.

اما، قیمت این چراغ بالتر است و به همین دلیل استفاده از آن ها محدود تر خواهد بود. اما، برخی از افراد ترجیح می دهند ماشین خود را به دست کارشناسی بسپارند تا این چراغ های پر نور را برایشان نصب کند.

رنگ نور چراغ زنون

چراغ زنونی برای وضعیت هوایی نا مناسب و مه آلود و همچنین تاریکی های شدید برای ماشین بسیار مناسب است. زیرا نتیجه ی برانگیخته شدن گاز زنون از طریق الکترود ها، انتشار نور سفید-آبی است که دو تا سه برابر نورانی تر از لامپ های هالوژنی خواهد بود. این یعنی زنون چراغ ماشین می تواند جاده ی پیش رو را روشن تر کند.

منبع: autotrader

اشتراک گذاری در :

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

اسکرول به بالا