گاز سولفور هگزا فلوراید چیست و چه کاربردی دارد ؟

گاز سولفور هگزا فلوراید چیست و چه کاربردی دارد ؟
فهرست مطالب

تعریف گاز سولفور هگزا فلوراید

احتمالاً اطلاع دارید که گاز سولفور هگزا فلوراید چیست ؟ گاز سولفور هگزا فلوراید SF6 نوعی گاز دی الکتریک با پتاسیل بسیار عالی برای کاربردهای ولتاژ بالا به شمار می رود. سولفور هگزا فلوراید ماده ی شیمیایی بی اثری است که در دما و فشار استاندار به حالت گاز وجود دارد. حتی در دما های پایین نیز حالت گازی خود را حفظ می کند.

ویژگی های گاز سولفور هگزا فلوراید چیست ؟

همانطور که اشاره شد مهمترین ویژگی سولفور هگزا فلور اید بی اثر بودن آن است. بی اثر بودن یعنی این ماده با عناصر دیگر وارد واکنش شیمیایی نمی شود و از این جهت می تواند ایمنی بالایی ایجاد کند. بی اثر بودن سولفور هگزا فلوراید این است که اتم گوگرد با 6 اتم فلوئور پیوند برقرار کرده و تمام ظرفیت های آن برای برقراری هر گونه واکنش شیمیایی پر شده است.

به همین دلیل است که گاز سولفور هگزا فلوراید قابل اشتعال نیست زیرا نمی تواند با اکسیژن وارد واکنش شود و سوختن را آغاز کند. از طرفی این گاز غیر سمی و غیر خورنده نیز هست. ترکیبی از عالی ترین خواص شیمیایی، حرارتی و الکتریکی سبب شده است که کاربردهای ویژه ای برای این گاز تعریف شوند در ادامه به این موضوع می پردازیم که گاز SF6 چه نوع کاربردی دارد ؟

کاربرد های مهم گاز SF6 به علت چیست ؟

گاز سولفور هگزا فلوراید با کاهش وزن و اندازه و کاربری قابل اطمینان و بی صدا، امکان تولید تابلو برق های ولتاژ متوسط و ولتاژ بالا را ایجاد می کند. ویژگی برجسته ی این گاز قدرت دی الکتریک و ثابت دی الکتریک آن است که از چند هرتز تا چند گیگا هرتز متغیر است. ای ویژگی گاز سولفور هگزا فلوراید برای جلوگیری از ایجاد قوس الکتریکی مفید واقع می شود. زیرا مولکول های آن می توانند به سرعت پس از از بین رفتن منبع قوس دوباره با هم ترکیب شوند.

ویژگی های حرارتی

ظرفیت گرمای مولی در گاز سولفور هگزا فلوراید بالا و گرانروی آن در عین حال بسیار پایین است. این ویژگی ها سبب می شود تا این گاز بتواند حرارت را به صورت بسیار موثری انتقال دهد.

کاربرد الکتریکی

در ساخت ترانسفورماتور های ولتاژ بالا، شتاب دهنده های خطی، کابل های کو اکسیال، تابلو برق ها، خازن ها و … از گاز سولفور هگزا فلوراید استفاده می شود.

کاربرد در ریخته گری

گاز سولفور هگزا فلوراید به عنوان جزئی از اتمسفر بی اثر در ریخته گری آلومینیوم و منیزیم استفاده می شود. مخلوط گازی سولفور هگزا فلوراید و نیتروژن حاوی 5 تا 10% سولفور هگزا فلوراید برای ریخته گری آلومینیوم خالص و یا آلیاژ های آلومینیوم در دمای ذوب (350 تا 750 درجه سلسیوس) به کار گرفته می شود.

در این نوشته به تفصیل بیان شد که گاز سولفور هگزا فلوراید چیست و چه کاربرد هایی دارد.

منبع: fluorocarbons

اشتراک گذاری در :

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

اسکرول به بالا