گاز آرگون

انواع خلوص گاز آرگون

گاز آرگون با خلوص متفاوتی قابل عرضه میباشد
گاز آرگون صنعتی با خلوص حدود 99.99%
گاز آرگون گرید 5 با خلوص 99.999%
گاز آرگون گرید 5.5 با خلوص99.9995%
گاز آرگون گرید 6 با خلوص 99.9999%

گاز آرگون گازی بی رنگ و بی بو وغیرسمی، غیرقابل اشتعال و غیرواکنشی است که اصطلاحاً به اینگونه گازها inert یا بی اثر گفته می‌شود. استنشاق این گاز در غلظت های بالا جایگزین اکسیژن در خون شده و ایجاد خفگی می‌نماید. آرگون یکی از عناصر در گروه گازهای نجیب در جدول تناوبی عناصر است. این گاز توسط دانشمندی انگلیسی و همکارش همراه با دیگر عناصر گروه گازهای نجیب طی فرآیند تقطیر جزء به جزء هوای مایع شناسایی شده است. این دانشمندان به دلیل کشف این عناصر از گازهای نجیب موفق به اخذ جایزه نوبل شیمی شدند. کپسول گاز آرگون کاربردهای فراوانی دارد که در ادامه به شرح خواص و کاربردهای آن می پردازیم.

خواص گازهای آرگون

همانطور که گفته شد، آرگون رنگ و بو ندارد. البته این گاز در حضور میدان الکتری قوی و ولتاژ بالا رنگ آبی از خود نشر می دهد. آرگون وارد واکنش های شیمیایی نمی شود و از این رو آتشگیر نیز نیست. این گاز به مقدار کم در هوای اطراف ما وجود دارد و استنشاق آن بالقوه سمی نیست. اتمسفر زمین حاوی 0.94% آرگون است. درحالیکه در مریخ 1.6% آرگون 40 وجود دارد.

گاز آرگون قابلیت انحلال در آب را دارد. این گاز را به صورت مایع در کپسول های پر فشار و فشرده حمل می کنند. ترکیب شیمیایی پایداری از این گاز تا کنون شناسایی نشده است، اما ایزوتوپ های مختلفی از آن در طبیعت وجود دارد. چگالی آرگون بیشتر از هواست.

خواص گاز آرگون

کاربرد گازهای آرگون

و اما می پردازیم به اینکه گاز آرگون چه کاربردی دارد. گاز آرگون یکی از رایج ‌ترین گازهای حامل است که در دستگاه کروماتوگرافی یا سوانگاری گازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. آرگون گاز انتخاب شده برای طیف سنجی ICP است. یکی از کاربردهای رایج آرگون خالص یا ترکیبی به عنوان گاز محافظ جوشکاری قوس الکتریکی معین شده است. همچنین این گاز با ترکیب 10% متان برای شمارشگرهای گایگر مودر استفاده قرار می گیرد. آرگون یکی از گازهای اصلی برای پر کردن لامپ های رشته ای و ترکیب آن با نیتروژن، کریپتون یا نئون برای لامپ های فسفری است.

همچنین در روش تصفیه فولاد ضد زنگ از گاز آرگون مایع استفاده می شود. در صنعت دارو سازی نیز برای جایگزینی اکسیژن در بالای ظروف، از این گاز استفاده می نمایند. از آرگون در طیف سنجی جذب اتمی به عنوان پوشش استفاده می شود. از مخلوط آرگون با فلوئور و هلیوم در لیزرهای ایگزایمر استفاده می شود. آرگون در پنجره های دوجداره به عنوان عایق حرارتی کاربرد دارد. از آرگون برای جلوگیری از اکسایش فلزات مذاب و آلیاژها استفاده می کنند. آرگون در ترکیبات گازی کالیبراسیون یا واسنجی نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

کاربرد گازهای آرگون

اطلاعات ایمنی گاز آرگون

درباره اطلاعات فنی و ایمنی گاز آرگون باید گفت که این گاز از طریق تنفس جذب خون می شود. اگر در محیطی که آرگون غلظت بالایی دارد و جایگزین اکسیژن شده است تنفس شود، فرد دچار خفگی در اثر کمبود اکسیژن می شود و در موارد خفیف علائمی همچون سردرد، سرگیجه و در موارد شدید کما و آسیب های شدید مغزی ودر نهایت مرگ را در پی دارد. آرگون به خودی خود سمی نیست. اما، در اثر ایجاد گرسنگی اکسیژن در خون مشکلات عدیده ای را برای بدن به وجود می آورد.

تا کنون آسیب های زیست محیطی برای این گاز گزارش نشده است. این گاز به مقدار کم از این گاز در جو زمین یافت می شود بر موجودات زنده و دیگر جانداران نیز اثر سمی ندارد. با وجود قابلیت انحلال در آب، آرگون برای محیط های آبی نیز خطرساز و مشکل آفرین نیست

منبع تولید گاز آرگون

بزرگترین منبع تولید گاز آرگون، جدا سازی از هوا است. هوا شامل حدود 0.93% حجمی آرگون است که پس از جدا سازی توسط ستون های جدا کننده ثانویه، خالص‌ سازی انجام می‌ گردد. همچنین در خروجی اگزوز کارخانه تولید آمونیاک نیز آرگون یافت می‌شود. فرمول شیمیایی آرگون Ar بوده، وزن مولکولی آن 39.948 گرم بر مول و نقطه جوش آن در فشار اتمسفر 185.87- درجه سلسیوس است. آرگون از جمله گاز های کمیاب به شمار می رود و به همین علت قیمت کمی برای آن نمی توان تعیین نمود.

فروش گاز آرگون

شرکت هوا مایع زاگرس وارد کننده انواع کپسول های گاز خلوص بالا است. یکی از این کپسول های گاز خلوص بالا کپسول گاز آرگون است. ما توانسته ایم با کیفیت و قیمت مناسب کپسول های گاز خلوص بالا آرگون را تهیه کرده و به فروش برسانیم. لازم به ذکر است که شرکت هوا مایع زاگرس تجهیزات جانبی کپسول های آرگون از جمله رگولاتر گازی آرگون را با قیمت مناسب  به فروش می رساند. برای خرید کپسول های آرگون و تجهیزات آن می توانید از طریق فرم خرید یا تماس با کارشناس فروش اقدام نمایید.

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “گاز آرگون”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا