سوخت هیدروژنی چگونه ذخیره و فروخته می شود؟

سوخت هیدروژنی چگونه ذخیره و فروخته می شود؟
فهرست مطالب

ذخیره سازی گاز هیدروژن

مخزن گاز هیدروژن برای ذخیره ی هیدروژن به عنوان سوخت در وسایل نقلیه باید ایمن، سبک و مقرون به صرف باشد. در حال حاضر فناوری های مختلفی برای ذخیره سازی گاز هیدروژن وجود دارد. در حوزه صنعت خودرو هنوز مخزن گاز هیدروژن راضی کننده از تمام جهات ساخته نشده است.

در واقع پیدا کردن راهی برای ذخیره سازی صحیح هیدروژن به عنوان یک چالش اقتصادی برای هیدروژن مطرح است.

تولید هیدروژن

پیش از بررسی نحوه ذخیره سازی و عرضه هیدروژن به این موضوع می پردازیم که گاز هیدروژن چگونه تولید می شود ؟ روش هایی مثل برقکافت آب یا برقکافت آب نمک، کراکینگ و استحصال هیدروژن از تجزیه هیدروکربن ها با کاتالیزگر در دمای بالا از جمله روش های تولید هیدروژن هستند.

کاربرد های هیدروژن

هیدروژن کاربرد های فراوانی دارد. از جمله این کاربرد ها می تواند به تولید آمونیاک، هیدروژنه کردت روغن، جوشکاری، سوخت، گاز بالابرنده ی بالن، منبع تشعشع رنگ هاای نورانی در علوم و … اشاره کرد.

شاید بتوان گفت مهمترین کاربرد هیدروژن استفاده از آن به عنوان سوخت مایع در وسایل نقلیه، پیلهای سوختی و موتور های درون سوز است. زیرا آینده سوخت در جهان نامعلوم است و منابع نفتی رو به پایان هستند. هیدروژن جایگزین سوختی بسیار خوبی برای آن هاست.

منبع هیدروژن

هیدروژن عنصر فراوانی است. به همین دلیل برای اتمام آن در کره ی زمین نگرانی وجود ندارد. اما دشواری استحصال آن سبب شده است در برخی از موارد از استفاده از هیدروژن صرف نظر شود. اگر شیوه های نوین و ساده ای برای تولید و ذخیره سازی هیدروژن پدید آید، می توان به جایگزینی آن در بسیاری از کاربرد های مهم امیدوار بود.

هیدروژن به چه شکلی ذخیره می گردد ؟

در مخزن گاز هیدروژن می توان این گاز را به سه شیوه ی متفاوت ذخیره کرد. هیدروژن می تواند به شکل گازی فشرده در مخازنی تحت فشار بالا ذخیره گردد.

در روش دیگری می توان هیدروژن را به صورت مایع ذخیره شده در دمای 253- درجه سلسیوس ذخیره و عرضه کرد. در روش دیگر هیدروژن را به وسیله ی جذب یا واکنش با فلزات و … به صورت جامدد ذخیره سازی می کنند.

چالش های ذخیره سازی هیدروژن

مسائلی که به عنوان چالش در ذخیره سازی هیدروژن مطرح هستند عبارتند از: فشار و دمای عملیاتی، طول عمر و ثبات ذخیره سازی، الزامات خلوص هیدروژن، برگشت پذیری و انتشار هیدروژن از مخازن، زمان ذخیره سازی، فشار تحویل هیدروژن، ایمنی کلی، سمیت، بازده سیستم و هزینه.

اقتصاد مبتنی بر سوخت هیدروژن

ذخیره سازی هیدروژن فناوری مهمی در راستای دستیابی به اقصاد جهانی بر مینای سوخت هیدروژنی است. اگر چالش های موجود بر سر راه آن به خوبی مرتفع شوند، هیدروژن می تواند بسیار ارزشمند ایفای نقش کند.

ذخیره سازی هیدروژن در مخزن گاز هیدروژن هنوز هم نیازمند نوآوری در استفاده از مواد و … است.

منبع: fsec

اشتراک گذاری در :

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

اسکرول به بالا