استفاده از گاز نیتروژن در باد کردن بادکنک

استفاده از گاز نیتروژن در باد کردن بادکنک
فهرست مطالب

آیا می توان برای باد کردن بادکنک از گاز نیتروژن استفاده کرد؟

گاز نیتروژن برای بادکنک گازی بی اثر با وزن مشابه وزن هوا است. می توان از گاز نیتروژن برای بادکنک استفاده نمود اما نباید از آن انتظار شناور شدن و معلق ماندن در هوا را داشت.

چه گاز هایی برای شناور کردن بادکنک مناسب اند ؟

خب گاز نیتروژن برای بادکنک که نمی تواند گاز شناور کننده ای برای بادکنک باشد. اما تمام گاز های دیگری که وزن کمتری نسبت به هوا دارند برای چنین کاری مناسب هستند. اگر وزن گازی داخل بادکنک را پر کرده است از وزن هوا کمتر باشد، نیرو های شناوری از طرف هوا به بادکنک وارد شده و آن را معلق می کنند. در انتهای این مطلب به گاز های شناور کننده ی بادکنک اشاره می کنیم. پیش از آن اجازه بدهید خواص نیتروژن را بررسی کنیم.

گاز نیتروژن

در این قسمت به این مساله می پردازیم که خواص گاز نیتروژن چیست ؟ نیتروژن با نماد N و عدد اتمی 7 در جدول تناوبی عناصر قرار دارد. نیتروژن گازی غیر فلزی، دو اتمی، بی اثر، بدون بو و رنگ و طعم است. درصد زیادی از جو اطراف زمین از نیتروژن تشکیل شده است.

کاربرد های گاز نیتروژن

مهمترین کاربرد نیتروژن، تولید آمونیاک است. از آمونیاک تولید شده برای تهیه کود های کشاورزی تقویت کننده و همچنین نیتریک اسید پایه مواد منفجره است. نیتروژن به دلیل بی اثر بودن در مخازن بزرگ برای نگهداری مواد و مایعات منفجره استفاده می شود.  اسید نیتریک تولید شده از گاز نیتروژن، برای سوخت موشک ها نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

نیتروژن مایع

از نیتروژن مایع نیز به عنوان گاز خنک کننده برای انجماد مواد غذایی و همچنین حمل و نقل مواد غذایی و حتی اجساد و نمونه های آزمایشگاهی استفاده می شود.

نقش زیستی نیتروژن

نیتروژن در اسید های آمینه و پروتئین ها عنصری بنیادی است. به همین دلیل می توان نیتروژن را ماده ای حیاتی برای ادامه ی زندگی عنوان کرد. لوبیا یکی از گیاهانی است که نیتروژن را از هوا مستقیماً بازیافت می کندو باکتری هایی که اطراف ریشه ی گیاه لوبیا زندگی می کنند این نقش را بر عهده دارند و سبب تثبیت نیتروژن می شوند. کاشتن گیاهانی مثل لوبیا سبب غنی شدن خاک می شود.

هیدروژن، هلیوم، متان و هوای داغ

هیدروژن، هلیوم، متان و هوای داغ، گاز هایی هستند که از هوا سبک ترند و می توانند شناوری ایجاد کنند. در این بین گاز هیدروژن بسیار آتشگیر و خطرناک است. به همین دلیل با وجود وزن کم و قیمت ارزان ترجیحاً نباید برای پر کردن بادکنک و بالن از آن استفاده شود. هوای داغ نیز بیشتر برای پر کردن بالن های تفریحی مورد استفاده قرار می گیرد و در مورد بادکنک منجر به ترکیدن آن می شود.

هلیوم بهترین گاز برای پر کردن بادکنک های شناور برای استفاده در مجالس است و گاز نیتروژن برای بادکنک در این کاربرد مناسب نیست.

منبع : chem.hawaii

 

اشتراک گذاری در :

۲ در مورد “استفاده از گاز نیتروژن در باد کردن بادکنک”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

اسکرول به بالا