گاز نئون چیست ؟

گاز نئون چیست ؟
فهرست مطالب

 

شاید نام نئون به گوش شما خورده باشد و تمایل داشته باشید بدانید که گاز نئون چیست ؟ نئون عنصری شیمیایی با نماد Ne و عدد اتمی 10 درجدول تناوبی مندلیف است. نئون یکی از اعضای گروه گاز های نجیب دسته بندی شده است. نئون گازی بی رنگ، بدون بو و بی اثر است که مولکول های ان به صورت تک اتمی حالت پایداری دارند.

تاریخچه گاز نئون چیست ؟

چگالی گاز نئون برابر با دو سوم چگالی هوا است. گاز نئون را همراه با دو مورد دیگر از گاز های نجیب یعنی گاز کریپتون و گاز زنون در سال 1898 کشف کرده اند. این سه گاز نجیب در بقایای تقطیر هوا مایع دیده شدند. معنی نام این گاز از کلمه ای یونانی به معنی جدید گرفته شده است زیرا آخرین گازی بود که در دسته ی گاز های نجیف کشف شد. مولکول های یونی و واندروالسی از ترکیبات نئون نیز تا کنون دیده شده اند.

ایزوتوپ های گاز نئون چیست ؟

نئون در واقع دومین گاز نجیب و از جمله سبک ترین هاست. از نئون سه ایزوتوپ پایدار کشف شده است. نئون 20، نئون 21 و نئون 22. دو مورد از این ایزوتوپ ها از طریق واکنش های هسته ای تولید می شوند.

مشخصات گاز نئون چیست ؟

رنگ گاز نئون در حالت برانگیختگی نارنجی مایل به قرمز است و از آن در لامپ های نئونی استفاده می کنند که جنبه ی تبلیغاتی دارد. نقطه جوش نئون در حدود 245- درجه سلسیوس است و 40 برابر هلیوم ظرفیت سرمایش دارد. در بسیاری از کاربرد ها خنک کننده ی ارزان تری نسبت به هلیوم به شمار می رود. پلاسمای نئون شدیدترین تخلیه نور را در ولتاژ معمولی دارد.

فراوانی نئون

ایزوتوپ های پایدار نئون در ستارگان دیده می شود. نئون در مقیاس جهانی فراوانی زیادی دارد و پس از هیدروژن، هلیوم، اکسیژن و کربن، پنجمین عنصر فراوان در جهان است. این گاز نیز مانند هلیوم به رغم فراوانی در جهان به علت داشتن فشار بخار بالا در دما های بسیار پایین به مقدار بسیار کمی در زمین یافت می شود.

نئون گازی تک اتمی است و از اکسیژن و نیتروژن سبک تر است به همین دلیل به سمت لایه های بالایی جو حرکت می کند. اگر بالنی از نئون پر شود می تواند در هوا به پرواز دربیاید اما قدرت پرواز آن کمتر از بالن پر شده با گاز هلیوم است.

مقایسه مقدار نئون در جهان و در زمین

نئون در جهان به نسبت 1 به 750 وجود دارد و در کره زمین به نسبت 1 به 55 هزار (اگر تنها حجم هوا محاسبه شود)! فراوانی گاز نئون در هوا به حدی است که می توان آن را از هوا استخراج کرد. در صورتیکه گاز هلیوم آنقدر ناچیز است که قابلیت استحصال از هوا را ندارد.

متن بالا در راستای پاسخ به « گاز نئون چیست » مطالب مفیدی را ارائه می دهد.

منبع: wikipedia

اشتراک گذاری در :

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

اسکرول به بالا