گاز اکسیژن چه کاربردی در علم پزشکی دارد؟

گاز اکسیژن چه کاربردی در علم پزشکی دارد؟
فهرست مطالب

کاربردهای پزشکی گاز اکسیژن چیست؟

چند کاربرد گاز اکسیژن در پزشکی عبارتند از کاربرد حیاتی و بالینی و کاربرد ضد عفونی کننده. اکسیژن گاز حیاتی برای زنده ماندن انسان و البته جانوران است. به همین جهت یکی از چند کاربرد گاز اکسیژن در حوزه ی پزشکی تعریف می شود و اهمیت بسیار زیادی دارد. بیماران مبتلا به بیماری ها و مشکلات تنفسی نیازمند کپسول گاز اکسیژن هستند تا بتوانند به حیات خود ادامه دهند. از طرفی در محیط های بیمارستانی برای کشتن باکتری ها و ضد عفونی کردن نیز از کسیژن استفاده می کنند.

اثراتی که گاز اکسیژن بر سلامتی انسان دارد؟

هیچ انسانی بدون اکسیژن نمی تواند بیش از چند دقیقه زنده بماند. علاوه بر این نقش حیاتی یکی از چند کاربرد گاز اکسیژن در بدن که می توان به آن اشاره کرد سالم نگه داشتن تمام اجزای بدن است. زیرا سلول های سرطانی در محیط های اسیدی و کم اکسیژن رشد می کنند. از طرفی کمبود اکسیژن در خون می تواند به سلامت سلول های مغزی آسیب وارد کند و فرد را به کما ببرد. گاهی این آسیب ها جبران ناپذیر خواهند بود. پس حد اعتدالی برای مصرف اکسیژن در رابطه با سلامتی انسان وجود دارد که نمی تواند از آن حد کمتر یا فراتر بود.

کاربردهای گاز اکسیژن در صنایع مختلف

آیا می دانید گاز اکسیژن در صنایع چه کاربردی دارد ؟ یکی از چند کاربرد گاز اکسیژن در صنعت استفاده از آن در جوشکاری است. از اکسیژن به طور فراوان در جوشکاری استفاده می شود. همچنین در ذوب آهن نیز اکسیژن کاربرد دارد و یکی دیگر از چند کاربرد گاز اکسیژن کاربرد آن در برشکاری است.

چگونگی پیدایش گاز اکسیژن توسط انسان

فرضیه هایی در مورد پیدایش گاز اکسیژن وجود دارد با پیدایش گیاهان گره خورده است و همانطور که از نماش پیداست فرضیه است و ممکن است حقیقت نداشته باشد. با وجود کاربرد های که اکسیژن در بخش های مختلف زندگی انسان دارد، بشر به فکر این افتاد که گاز اکسیژن چگونه تولید میشود ؟ تا بتواند نیاز های خود را تامین کند. در ادامه به این موضوع می پردازیم.

گاز اکسیژن چگونه تولید میشود ؟

اکسیژن را به سه روش مختلف می توانند تولید کنند. روش برقکافت آب، روش جذبی تحت فشار و روش تقطیر جزء به جزء هوای مایع. در روش برقکافت آب با توجه به اینکه آب از دو عنصر هیدروژن و اکسیژن تشکیل شده است و با تجزیه توسط برق اکسیژن آزاد می شود از طریق دو الکترود برق را وارد آب می کنند.

در دو روش دیگر و با توجه به اینکه حدود 21% از هوای اطراف ما را اکسیژن تشکیل داده است، با جذب اکسیژن و یا با تقطیر، آن را از گاز های دیگر جدا می کنند و اکسیژن خالص را به دست می آورند.

ترکیبات گاز اکسیژن

اکسیژن گازی دو اتمی است که در تولید می توان آن را با خلوص بالای 99 درصد تولید کردو ناخالصی های جزءی همراه با اکسیژن باقی می مانند که اشکالی در چند کاربرد گاز اکسیژن ایجاد نخواهند کرد.

هشدارهایی که باید درباره گاز اکسیژن بدانید

گرچه اکسیژن گاز حیاتی برای زنده ماندن است، بدن انسان نمی تواند در معرض اکسیژن خالص قرار بگیرد. اکسیژن اگر خالص باشد برای سیستم تنفسی و سامانه عصبی بدن گازی سمی محسوب می شود و می تواند تورم ریه، آسیب بافتی و مشکلات عصبی مانند کاهش بینایی تشنج و کما ایجادکند.

گاز اکسیژن یکی از پایه های اصلی سوختن است و نباید کپسول های این گاز را در کنار مواد آتشگیر قرار داد. همچنین ترکیباتی از اکسیژن مانند هیدروژن پراکساید و رادیکال های هیدروکسیل و .. وجود دارند که سمی هستند.

اشباع اکسیژن در محیط و خطر آتش سوزی

مصرف کنندگان اکسیژن در هر کدام از چند کاربرد گاز اکسیژن باید احتیاط های لازم را به عمل آورند. حرارت، سوخت و اکسیژن در کنار هم می توانند آتش ایجاد کنند. به همین دلیل از آنجا که ماده ی سوختنی در هر محیطی وجود دارد، لازم است احتیاط شود و کپسول های اکسیژن در معرض شعله و حرارت قرار نگیرند. برای مثال در نزدیکی کپسول های اکسیژن سیگار کشیدن ممنوع است و گاز های اشتعال پذیر دیگر نباید حین انبارداری در کنار کپسول های اکسیژن قرار داده شوند و یا این کپسول ها نباید روی زمین غلتانده شوند تا آسیب نبینند.

نکاتی که در هنگام خرید گاز اکسیژن باید رعایت کنید

بعد از اشاره به چند کاربرد گاز اکسیژن به نکاتی درباره خرید گاز اکسیژن میپردازیم یکی از پارامتر های مهم در خرید کپسول اکسیژن قیمت است.البته قیمت کپسول های اکسیژن متاثر از نوع کپسول، گنجایش، شرکت سازنده، خلوص گاز اکسیژن و … هستند.

اکسیژن در کپسول هایی با گنجایش متفاوت عرضه می گردد برای مثال در حجم های 1، 2، 5، 10، 20 و 40 لیتری عرضه می شود و مشتریان با توجه به نیاز خود حجم کپسول را انتخاب می کنند. تا مقرون به صرف باشد.

بیماران تنفسی نیاز به کپسول اکسیژن پزشکی در حجم کم دارند و صنعتگران به دلیل استفاده ی بیشتر از اکسیژن معمولاً حجم های بالا تر را انتخاب می کنند.

منبع : wikipedia

 

 

اشتراک گذاری در :

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

اسکرول به بالا