کاربرد گاز نئون چیست ؟

کاربرد گاز نئون چیست ؟
فهرست مطالب

 

با ما همراه باشید تا با کاربردهای گاز نئون بیشتر آشنا شوید.

شیمی گاز نئون

گاز نئون یکی از گاز های نجیب است و بعد از گاز هلیوم در گروه گاز های نجیب در جدول مندلیف قرار دارد. یون هایی از این عنصر به صورت ترکیب مشاهده شده اند و در ترکیب با فلوئور رنگ های جالبی از خود نشان می دهد. عدد اتمی عنصر نئون 10 و نماد شیمیایی آن Ne است. این گاز در حالت طبیعی بی رنگ و بدون و غیر سمی است و در حالت برانگیختگی نور نارنجی مایل به قرمز از خود ساطع می کند.

فراوان ترین ایزوتوپ آن، ایزوتوپ نئون 20 است. نئون چگالی برابر g/cm3 0.000825 دارد، در دمای 248.59- درجه سلسیوس ذوب می شود و در دمای 246.046- درجه سلسیوس به جوش می آید.

خطرات گاز نئون

نئون یکی از گاز هایی است که در اتمسفر کره ی زمین یافت می شود. البته به خاطر چگالی بسیار کم در لایه های بالای جو می توان آن را پیدا کرد. گاز نئون، گازی غیر سمی است و در شرایط عادی نمی تواند خطر جدی برای انسان ایجاد کند. اما، همانند دیگر گاز های نجیب مانند هلیوم، تنفس آن می تواند خطرناک باشد. از این جهت که بدن را با کمبود اکسیژن مواجه می کند و کمبود اکسیژن خود مشکلاتی را در پی دارد.

نئون مایع نیز دمای بسیار پایینی دارد که نباید به هیچ وجه با بدن انسان تماس پیدا کند وگرنه در اثر یخ زدگی مشکلات جدی به وجود می آورد.

کاربردهای گاز نئون : لامپ نئون

ویژگی گاز نئون در رابطه با انتشار نور قرمز در صورت اعمال ولتاژ باعث شده است از این گاز در ساخت لامپ های نئونی که نور قرمز پخش می کنند استفاده شود. این لامپ ها در ساخت تابلو های تبلیغاتی و هشدار مورد استفاده قرار می گیرد و به خوبی می تواند توجه افراد را به سمت خود جلب کند.

کاربردهای گاز نئون : مایع خنک کننده

نئون مایع خاصیت خنک کنندگی بالای دارد. زیرا دمای ذوب و جوش ان بسیار پایین است. ظرفیت سرمایشی آن تا 40 برابر بیشتر از هلیوم مایع است.

دیگر کاربردهای گاز نئون

دیگر کاربرد های گاز نئون در ساخت تیوب وکیوم، نمایشگر های ولتاژ بالا، چراغ چشمک زن، تیوب های موج سنج، تیوب های تلویزیون و لیزر نئون-هلیوم است.

نئون به صورت مایع یا گاز با قیمت بالایی به فروش می رسد. هلیوم از جمله گاز های گرانقیمت محسوب می شود ولی قیمت نئون مایع حدود 55 برابر قیمت هلیوم مایع است. دلیل چنین قیمت بالایی کمیاب بودن گاز نئون است که بر خلاف هلیوم که از میدان های گازی به دست می آید، به مقدار ناچیزی از هوا استخراج می شود.

در این نوشته به مواردی از کاربردهای گاز نئون اشاره شد.

منبع: rsc

اشتراک گذاری در :

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

اسکرول به بالا