کاربردهای گاز دی اکسید کربن در صنعت

کاربردهای گاز دی اکسید کربن در صنعت
فهرست مطالب

چگونگی استفاده از گاز دی اکسید کربن در صنعت؟

کاربرد گاز دی اکسید کربن در صنعت مربوط به صنایع فلزی، جوشکاری، صنایع شیمیایی و دارویی، صنایع لاستیک و پلاستیک، صنایع غذایی، بهداشت و سلامت و محیط زیست می شود.کربن دی اکسید به سه شکل مختلف گاز، مایع و جامد در صنایع کاربرد دارد. حالت این ماده در هر کاربردی بستگی به ویژگی مورد نیاز برای آن کاربرد دارد. برای مثال برای خنک کنندگی نیاز است که کربن دی اکسید به صورت مایع یا جامد باشد و به صورت گازی بیشتر به دلیل ویژگی بی اثر بودن مورد استفاده قرار می گیرد.

راه اصلی چگونگی تولید گاز دی اکسید کربن

گاز کربن دی اکسید تا حد کمی سمی است و رنگ و بویی ندارد. این گاز طعمی اسیدی دارد. کربن دی اکسید از اجزاء اصلی هوا است اما به مقدار کم. این ماده نقش حیاتی در زندگی گیاهان دارد.

می دانید راه اصلی تولید گاز دی اکسید کربن چیست ؟ کربن دی اکسید محصول واکنش سوختن (چه احتراق و چه سوخت و ساز) است. برای مثال بازدم حاوی 4% کربن دی اکسید است که از بدن خارج می شود.

خصوصیات فیزیکی و شیمیایی گاز دی اکسید کربن

کربن دی اکسید یک و نیم برابر از هوا سنگین تر است. این گاز در دمای 78.5- درجه سلسیوس جامد می شود و قدرت خنک کنندگی آن دو برابر یخ معمولی است. گاز کربن دی اکسید رنگ ندارد، بدون بو است و کمی سمیت دارد.

گاز کربن دی اکسید به عنوان یکی از گاز های گلخانه ای شناخته شده است که سبب گرم شدن کره ی زمین می شود. غلظت گاز کربن دی اکسید در جو زمین رو به افزایش است و در قرن اخیر شدت گرفته است. همچنین گاز کربن دی اکسید در چرخه ی کربن نقش اساسی دارد.

روش های تولید گاز دی اکسید کربن

روش تولید گاز دی اکسید کربن چگونه است ؟ مقادیر زیادی کربن دی اکسید از کوره های آهک تولید می شود. در این کوره ها، آهک را برای تولید کلسیم اکساید می سوزانند. فرآیند تولید آمونیاک و هیدروژن از گاز طبیعی نیز از جمله فرآیندهایی هستند که به مقدار زیاد کربن دی اکسید تولید می کنند.

استفاده از گاز دی اکسید کربن در صنعت

گاز دی اکسید کربن در صنایع مختلفی به کار گرفته می شود. این ماده در حالت جامد و مایع می تواند نقض خنک کننده نیز داشته باشد و به عنوان ماده ای بی اثر در فرآیند های شیمیایی مورد استفاده قرار گیرد. همچنین کربن دی اکسید نقش موثری در خاموش کردن آتش دارد.

کاربرد گاز دی اکسید کربن در صنعت فلزات در تولید قالب ریخته گری برای افزایش سختی آن است.

کاربرد گاز دی اکسید کربن در صنعت لاستیک و پلاستیک به صورت یخ خشک برای پرداخت سطوح قطعات است.

کاربردهای گاز دی اکسید کربن چیست ؟

کاربرد گاز دی اکسید کربن در صنعت شیمیایی و دارویی به عنوان ماده خام در فرآیند های شیمیایی است. از این گاز در تولید متانول و اوره استفاده می کنند. در استخراج نفت برای دستیابی به فشار مطلوب نیز کربن دی اکسید کاربرد دارد. پمپ کردن کربن دی اکسید در چاه نفتی، سبب می شود تا حدی در نفت حل شود و گرانروی آن را کاهش دهد و استخراج نفت ساده تر و با نیروی کمتری انجام گیرد.

کاربرد گاز دی اکسید کربن در صنعت غذا نیز به صورت مایع و جامد و به عنوان خنک کننده است. مخلوی از یخ خشک و گاز کربندی اکسید به صورت برف روی بسته های غذایی قرار دااده می شود. از انجا که یخ خشک مستقیماً تبخیر می شود و مایع نمی شود، بسته بندی ها به شکلی تمیز حمل و نقل خواهند شد.

پر کردن گاز کربن دی اکسید به جای هوا در بسته بندی مواد غذایی نیز مورد دیگر کاربرد گاز دی اکسید کربن در صنعت غذایی است که مانع از فساد سریع مواد غذایی می شود.

کاربرد دی اکسید کربن در صنعت جوشکاری

کاربرد گاز دی اکسید کربن در صنعت ساخت و ساز و تولید، یکی از فراوان ترین کاربرد های آن است. زیرا به عنوان گاز بی اثر در جوشکاری مورد استفاده قرار می گیرد. ترکیبی از گاز کربن دی اکسید و آرگون به عنوان نوعی محافظ عالی به کار گرفته می شود. کربن دی اکسید جامد یا همان یخ خشک نیز برای زدودن رنگ از سطوح به منظور کیفیت بالاتر و کاهش هزینه در صنعت ساخت و تولید کاربرد دارد.

کاربرد ترکیبات گاز دی اکسید کربن صنعت

کاربرد گاز دی اکسید کربن در صنایع مختلفی تعریف شده است. این کاربرد ها بسیار گسترده اند و حذف این ترکیب از صنایع ممکن نیست. گاز دی اکسید کربن به عنوان گازی بی اثر با قیمت مناسب جایگاه خود را تثبیت کرده است.

چه مواردی را هنگام خرید گاز دی اکسید کربن باید رعایت کنیم؟

هنگام خرید هر ماده ای دو نکته قابل تأمل است: کیفیت و قیمت. شرکت زاگرس ارائه دهنده ی گاز کربن دی اکسید با کیفیت بالا و قیمت رقابتی است.

منبع : uigi

اشتراک گذاری در :

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

اسکرول به بالا